Den brittiska konkurrensmyndigheten CMA begär att Tobii avyttrar det brittiska företaget Smartbox Assistive Technology, som företaget köpte i oktober förra året. Kravet slogs fast idag.
Den första oktober 2018 köpte ögonsensorbolaget Tobii brittiska Smartbox, som utvecklar och säljer kommunikationshjälpmedel. Direkt uttryckte den brittiska konkurrensmyndigheten farhågor om att köpet skulle kunna leda till minskad valfrihet, bristande innovation och högre priser för personer med behov av kommunikationshjälpmedel i Storbritannien.
CMA inledde en utredning och idag meddelade myndigheten att den kommer att begära att Tobii avyttrar Smartbox.
Tobii motsätter sig beslutet.
– Vi kan bara beklaga CMA:s beslut. Vi är övertygade om att sammanslagningen skulle gett positiva effekter för alla de som behöver kommunikationshjälpmedel, säger Henrik Eskilsson, vd för Tobiikoncernen i ett pressmeddelande.
– Emellertid var detta ett relativt litet förvärv och syftade primärt till att komplettera vårt mjukvaruerbjudande. En avyttring kommer därför bara ha en begränsad påverkan på vår strategi, adderar han.
Närmast ska Tobii granska CMA:s rapport i detalj, samtidigt som företaget startar avyttringsprocessen.
Smartbox sysselsätter cirka 70 personer och hade en nettoomsättning motsvarande cirka 110 miljoner kronor år 2017.