I början av sommaren köpte svensk-kinesiska Nevs det brittiska hjulmotorföretaget Protean Electric. I sommar visade Nevs upp den första stora nyheten efter förvärvet: drivenheten Protean360+ som gör att ett fordon kan vrida alla hjul ett helt varv, alltså ”snurra på stället”, samt ”knäböja”, som Nevs beskriver det.
I början av juni kunde vi rapportera att elbilstillverkaren Nevs fått ett dotterbolag – den brittiska hjulmotortillverkaren Protean (länk).
Kort därefter – i slutet av juli lanserade Protean Electric ett helt nytt koncept – som Nevs kommer att använda i sina kommande fordon. Det handlar om en drivenhet som integrerar en avancerad drivlina, styrning och upphängningsteknik – allt packat i en modul kallad Protean360+.
Modulen sägs vara den första i sitt slag, och den gör att det går att vrida de fyra hjulen 360-grader runt, och även ännu mer. Det betyder bland annat att ett fordon kan köra sidledes, vilket gör det enklare att manövrera på trånga stadsgator eller fickparkera.
Till detta kommer avancerad fjädring, pneumatisk körhöjdskontroll och effektiva och kraftfulla inbyggda hjulmotorer. Körhöjdskontroll innebär att fordonet kan sänkas mot trottoaren när det står stilla.
– Behovet av transporttjänster bara ökar, och därmed behovet av en ny sorts kollektivtrafikfordon, säger KY Chan, vd för Protean Electric, i ett pressmeddelande.
– Oavsett om det är privata transporter eller delade, för passagerare eller godsleveranser, med förare eller autonoma transporter, kommer dessa nya fordon att kräva ny teknik som uppfyller dessa krav, adderar han.
Protean360+ kan snurra hjulet 360-grader runt på stället: