Göteborgsföretaget Powercell Sweden – som utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar – har fått ett rejält uppsving efter ett avtal som skrevs med Robert Bosch i april. Avtalet inkluderar både utveckling och licenser och har enligt företagets vd givit ringar på vattnet.
Powercell Sweden redovisar ett rekordresultat för årets andra kvartal. Bakom boomen ligger ett avtal med Bosch kring bränslecellstacken S3, som företagen gemensamt ska vidareutveckla för fordonsbranschen.
Till detta kommer att Bosch betalar 50 miljoner euro (ca 530 MSek) för en licens som ger företaget exklusiv rätt att tillverka och sälja den nya och förbättrade versionen av S3 till personbilar, lastbilar och bussar. På sikt ska Bosch börjar tillverka S3 och då även betala en royalty för varje såld produkt.
– Avtalet med Bosch är naturligtvis helt avgörande för vårt andra kvartal, men ökande försäljning och en gynnsam produktmix gör att även det underliggande resultatet utvecklas i rätt riktning, säger Per Wassén, vd för Powercell, i ett pressmeddelande.
Samtidigt menar Per Wassén i en intervju med DiTV att Boschavtalet givit Göteborgsföretaget en kvalitetsstämpel.
– Många andra stora bolag söker sig till Powercell. Det vi nu gör tillsammans med Bosch är att vi producerar en stack som kommer att gå i stora, stora megavolymer och den kommer vi också att kunna använda till andra applikationer, säger Per Wassén till DiTV.
Tanken är att kunna använda en och samma plattform till olika tillämpningar för att på så sätt få skalfördelar. Powercell arbetar redan inom det stationära området och inom marint, men framåt tittar företaget på andra segment för att öka volymerna ytterligare.
Just nu arbetar Powercell dessutom med att etablera tillverkning i Kina.
Powercell grundades år 2008 som en industriell spin-out från Volvokoncernen. Företaget är noterat på Nasdaq First North Stockholm.