Kinesiska batterijätten Catl satte i fredags spaden i sjuttio hektar mark för en 24 GWh-batterifabrik i Erfurt i Thüringen, Tyskland. Samtidigt fick Northvolt de första stålbalkarna på plats för sin 40 GWh-anlägging i Skellefteå.
Litiumjonbattericellfabriker byggs som aldrig förr efter en väntad omfattande elektrifiering av fordonsflottan. Nya fabriker fortsätter att annonseras och kapaciteterna på kommande och befintliga anläggningar skruvas upp.
Svenska Nortvolts planer för Skellefteå har Elektroniktidningen skrivit om tidigare. Nästa år ska produktionen vara igång och år 2023 ska den vara uppe i 40 GWh. Det var i alla fall det slutår som nämndes innan målet höjdes från 32 till 40 GWh.
SVT rapporterar att de första stålstrukturerna sticker upp efter att marken på den femtio hektar stora industritomten förberetts i ungefär ett år. Cirka tusen byggarbetare kommer att krävas och på den färdiga fabriken kommer 2000 personer att jobba.
Kineiska Catl, världens största batteritillverkare, har inte bara utökat sitt kapacitetsmål från 14 GWh till 24 GWh utan också skyndat på byggstarten till sin anläggning i Erfurt. Spaden sattes i marken i fredags, två veckor efter att byggtillstånd gavs – i det närmaste en formalitet efter att regionen ivrigt lockat Catl att göra sin investering just här.
Alla tyska biltillverkare har fabriker inom fyra timmar från Erfurt – det är en orsak till att Catl valde platsen.
Anläggningen ska enligt tidigare annonsering stå helt klar år 2023. 14 GWh av både battericeller och -moduler ska kunna produceras i början av 2022. Någon form av produktion med en besättning på minst 200 personer ska starta redan i slutet av 2020 i nyinköpta lokaler.
Catl nämnde i somras att det eventuellt kan ske en fortsatt utbyggnad i Erfart, till 60 GWh år 2025.
Bland de som kommer att köpa Catls europeiska batterier finns Renault, BMW, Volkswagen, Daimler och Volvo.