Inte mindre än 40 stycken 250 kW-laddare har Tesla ställt upp i Mantorp, mitt emellan Stockholm och Göteborg. De samsas med åtta 350 kW-laddare från Ionity och fyra 180 kW-laddare från Nio.
Om en det finns i punkt i Sverige där laddare kan göra skillnad, torde det vara mittpunkten på den 470 km långa sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Få elbilar klarar den sträckan utan laddning eller batteribyte.
I skrivande stund är 1 av de 40 Teslaladdarna upptagna enligt appen Chargefinder. De har CCS-anslutningar, men endast Teslabilar är välkomna, enligt Teslas information på nätet. Närmaste Teslaladdare för icke-Teslabilar är i Linköping drygt 2 mil åt Stockholmshållet.*
Alla åtta Ionityladdarna (CCS) är upptagna.
Mittemot Teslas station har Nio ställt upp fyra stycken 180 kW CCS-laddare. Elektroniktidningen lyckas inte hitta deras nuvarande status. Internationellt är åtta av tio bilar som laddar på Nios stationer av andra märken än Nio.
På platsen finns något som nästan är unikt: en batteribytesstation. Nio är den enda biltillverkare i hela Europa som säljer bilar som kan byta batteri som alternativ till att ladda. I Sverige finns ytterligare en station i Varberg och ytterligare två kommer att finnas i Mariestad och Kungälv innan sommaren.
Nios vd meddelade den 1 april att andra märken är välkomna att använda deras batteribytesstationer. Då krävs förstås att de först designar om sin hårdvara så att Nios mackar kan plocka in och ut deras batterier. Möjligheten kan öppnas tidigast om ett par, tre år. Enligt vd är det flera andra biltillverkare som hört av sig och frågat efter möjligheten.
FOTNOT
* Den 4 april är de öppna för alla.