På ett varv i Tasmanien byggs just nu en batteridriven passagerar- och bilfärja med ett rekordstort batteri på drygt 40 MWh. Färjan kommer att sätta ytterligare rekord när den tas i drift år 2025 mellan Buenos Aires, Argentina och Montevideo, Uruguay.
Rekordfärjan är en katamaran – en snabb färja med två parallella skrov. Byggaren är det australiska varvet Incat Tasmania, som byggt färjor sedan år 1977. Beställare är sydamerikanska Buquebus.
Hull 096, som Incat döpt den till, byggs i aluminium. Den blir 130 meter lång, tar 225 bilar, 2100 passagerare och har en taxfreeshop på 2000 kvadratmeter – allt på ett och samma plan.
Den drivs av ett litiumpolymerbatteri på 40 MWh. Ingen eldriven färja är så stor och det största batteriet idag är på 10 MWh, enligt Incat. Framdrivningen sker med vattenjetaggregat.
Hull 096 kommer även att sätta rekord i hastighet, distans och laddhastighet. Incat berättar för Elektroniktidningen att färjan byggs enligt klassningen HSC (High Speed Craft Code) vilket implicerar att den har en toppfart på 25 knop, 46 km/h.
Ursprungligen skulle färjan ha gått på naturgas och haft en topphastighet på 45 knop.
Exakt hur fort Hull 096 kan köras kommer att bero av var den sätts in, hur tungt lastad den är, och tidtabellen förstås. En HSC-passagerarfärja har en restid på max fyra timmar.
På en av sträckorna kommer Hull 096 att ha en restid på 85 minuter och en laddtid i hamn på 90 minuter. Laddaren som ska användas kommer att ha 50 procent större kapacitet än dagens kraftfullaste.
Elsystemet konstrueras av finska Wärtsilä som valt ett batteri från Norska Corvus. Batteriet är av typen Dolphin Nextgen som är specialbyggt för att driva fartyg eller exempelvis tunga industrimaskiner.
Incat säger sig ha fått ett mycket högt intresse för projektet och räknar med att få bygga fler elfärjor.