Framemot år 2027–2028 kommer CATL att kunna flyga mellan två och tretusen kilometer på passagerarplan som drivs av företagets egna batterier. Det sade ordföranden för kinesiska batterijätten CATL, Robin Zeng, på Summer Davos Forum i Dalian i Kina idag.
Det rapporterar China Daily och Cnev Post.
CATL har hitills testflugit ett batteridrivet civilflygplan på fyra ton. Projekten startade 2023 i samarbete med flygplanstillverkaren CACC (Commercial Aircraft Corporation of China). Kring 2027-2028 hoppas de kunna flyga mellan 2000 och 3000 kilometer i ett åttatonsplan.
Planen ska använda CATL-batterier av en typ som har en densitet på 500 Wh/kg. Northvolts flygplansbatteri Cuberg har som jämförelse en densitet på 395 Wh/kg.
En annan jämförelse: svenska Heart Aerospace konstruerar ett elflygplan, ES-30, för 30 passagerare och en räckvidd på 200 km. Det ska kunna vara typgodkänt år 2028.