I juni tecknade kinesiska biltillverkaren Geely ett avtal om att köpa kraftkomponenter i kiselkarbid från ST Microelectronics. Avtalet gäller ett antal bilmärken i koncernen, men dotterbolaget Zeekr går sin egen väg och litar till japanska Rohm.
Geely och Rohm har samarbetat sedan 2018 kring kiselkarbidkomponenter och skapade ett strategiskt partnerskap 2021. Därefter har Rohms MOSFET:ar i kiselkarbid integrerats i invertrar till tre av Zeekrs fordonsmodeller. Det handlar om Zeekr X, 009 och 001 som får den fjärde generationens komponenter i EcoSiC-familjen.
En femte generation är planerad till nästa år och komponenterna går att få okapslade, kapslade och i moduler med kringkomponenter.
Zeekr X är en stadsjeep med en motor på 300 kW och en räckvidd på 400 km. Zeekr 009 är en minibuss med ett stort batteri på 140 kWh vilket ska ge en räckvidd på 822 km. Zeekr 001 är flaggskeppsmodellen med 400 kW fördelade på två motorer, styrning på alla fyra hjulen och en räckvidd på 580 km.
Det är populärt bland biltillverkare att säkra leveranser av kiselkarbidkomponenter. Så sent som i somras förlängde Volkswagen och Onsemi det samarbete som pågått i flera år genom att teckna ett kontrakt kring leveranser av kiselkarbidkomponenter.
Det handlar om kraftmoduler till VW:s elbilsplattform kallad Scalable Systems Platform (SSP). Den började utvecklas 2021 och ska preliminärt komma i produktion från 2026. Plattformen ska klara olika spänningar och effekter för allt från små stadsbilar till extrema sportbilar och SUV:ar. I praktiken handlar det motoreffekter på mellan 85 och 850 kW.