Uppstartsföretaget Altris säkrar 150 miljoner kronor i en B1-runda där bland annat batteritillverkaren Clarios och rederiet Maersk ingår. Pengarna ska användas för att bygga klart pilotlinan.
Så sent som i januari fick Altris ett stöd från Energimyndigheten på 77 miljoner kronor för att påbörja bygget av en pilotanläggning som ska leverera katodmaterial i kommersiell skala. Nu skjuter ett konsortium, med bland annat samarbetspartnern Clarios och Maersk, till 150 miljoner kronor. Även de tidigare ägarna EIT Innoenergy och Molindo deltar.
Northvolt var tidigare största ägare med 18 procent men deltar inte i denna runda, enligt Dagens Industri.
Ågarna representerar Altris huvudmarknader, det vill säga batterilager i elnätet, lågspänningsbatterier till fordon samt marintillämpningar.
Altris knoppades av från Uppsala universitet år 2017 för att kommersialisera en tillverkningsmetod för ett natriumbaserat katodmaterial som kan ersätta litium, kobolt och nickel i laddningsbara litiumjonbatterier.
Materialet blir både billigare och miljövänligare än dagens alternativ. Det består av järn, kväve, natrium och kol vilket företaget fyndigt döpt till Fennac (FeNNaC). Inom kemin är det däremot känt som preussiskt vitt.
Energiinnehållet i materialet ligger är minst 160 mAh/g vilket i en färdig cell ger ett energiinnehåll på 160 Wh/kg.