Klicka här för nedladdning! PDF, 610 kbyte. | |
Fler kostnadsfria rapporter finns på etn.se/expert |
Om man tittar på en typisk sportklocka som en abstraktion, är den ett väldigt gott exempel på ett händelsedrivet system som vid varje given tidpunkt befinner sig i ett av flera skilda lägen eller underordnade lägen.Med andra ord är sportklockan en typisk tillståndsmaskin enligt gängse definitioner – att trycka på en knapp motsvarar att ge sportklockan indata. Som exempel konstruerar Anders Holmberg en tillståndsmaskin som skiljer mellan långa och korta knapptryckningar och dessutom känner igen och ignorerar transienta knappstudsar.
I ett riktigt produktionsfärdigt program vore kanske strategin att lägga logiken för knappstudshanteringen inuti tillståndsmaskinen inte det bästa alternativet eller ens ett alternativ som man överhuvud taget skulle komma på, men det kan ändå vara ett bra exempel på hur kraftfulla hierarkiska tillståndsmaskiner är.Rapporten finns här (pdf, 610 kbyte).