JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 27 september 2020 VECKA 39
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Om du inte hört talas om API:er tidigare – application programming interfaces – programgränssnitt – så kommer du garanterat att göra det snart. Enligt min uppfattning kommer API-lösningar att förändra elektronikindustrin i grunden under de kommande tio åren.


Ladda ner artikeln här (länk, pdf).

Fler tekniska rapporter finns på etn.se/expert

Digi-Key är ännu ensam bland elektronikdistributörerna att erbjuda sina kunder en komplett svit realtids-API:er, dessutom helt kostnadsfritt. Men det är bara en tidsfråga innan andra elektronikdistributörer börjar ta efter. Därefter kommer elektronikindustrin aldrig mer bli sig lik igen.

Du kanske inte vet om det, men faktum är att du redan använder API:er och ständigt kopplar upp dig mot dem varje dag. Varje gång du besöker en webbsida kommunicerar du med en server via ett API. Ett API är enkelt uttryckt ett sätt att ansluta datorer till varandra så de kan dela data – en mellanhand som knyter samman digitala resurser.

API:er är inte den första digitala lösning som används för att effektivisera inköpsprocesser, men eftersom API:er ger så stora anpassningsmöjligheter har de blivit högt uppskattade bland inköpare. 70 procent av de företag som deltog i en enkätundersökning som Digi-Key utförde, uppgav att de håller på att undersöka API:er närmare. Orsaken är att API:er gör det möjligt att effektivisera befintliga processer och att införa automation, vilket omedelbart ger en omfattande ROI (return on investment) över hela företaget.

Hur kan API skapa ROI? Jo, via ett API kan inköpare få snabbare tillgång till priser och slipper göra prisjämförelser på alla webbplatser. Digi-Keys API uppdaterar prissättningen i realtid och kunden kan få en digital offert som automatiskt är giltig i 30 dagar. Utsikten till bättre produktpriser, liksom den enklare hanteringen av fakturor, offerter, returer och lager, innebär att företag som använder API-lösningar har en chans till väsentliga kostnadsbesparingar.

I Europa, där skatterna generellt är högre och företagen måste bevaka sin konkurrenskraft för att kunna hålla sig kvar på marknaden, blir de besparingar som API:er kan generera extra intressanta. Digi-Key har redan 200–400 aktiva API-kunder i Europa, och vi förväntar oss en kraftig ökning av antalet allteftersom fler företag inser besparings­potentialen.

Medarbetarna är ett företags största tillgång – men de är även de mest kostsamma. Att titta på vilka uppgifter som kan digitaliseras och vilka uppgifter som måste utföras manuellt, har blivit ett allt viktigare sätt att göra kostnadsbesparingar i den digitala eran. Det kan göra personalen mer effektiv eftersom den kan ägna sin tid åt relevanta, vinstgivande uppgifter, samtidigt som företagets kostnader för humankapital minskar. API-lösningar är ett sätt att uppnå detta. De kan minska företagens personalkostnader och dessutom eliminera den stress och press den rådande bristen på arbetskraft leder till.

Utöver kostnadsbesparingar och ökad konkurrenskraft innebär API-lösningar att personalstyrkan kan slippa det enformiga arbetet att svara på prisfrågor, med nöjdare personal och ett effektivare företag som resultat. Medarbetare som måste ägna merparten åt arbetstiden åt enformiga uppgifter som prisjämförelser och lagerkontroller blir uttråkade, oengagerade och ineffektiva.

API-lösningar är ett enkelt sätt att ge medarbetarna möjlighet att ägna sig åt ­uppgifter som intresserar och utmanar dem, i stället för monotont arbete som sänker motivationen och försämrar verksamhetens ­effektivitet.

API-lösningar bidrar till högre effektivitet och kostnadsminskningar och ger dessutom resultat som är mer exakta. Precisionen i en digital lösning är en fördel i hela försörjningskedjan, kanske allra mest uppenbart för slutkunden. En lösning som ökar kundnöjdheten genom att förbättra precisionen torde ha hög prioritetet på en starkt konkurrenspräglad marknad som Europas.

Digi-Key erbjuder marknadens största sortiment av API:er – inklusive realtids-API:er. Därmed kan inköpsproffs ägna mindre tid åt enahanda prisprocesser och i stället förlita sig på en digital lösning.

API-anslutningen kan ske på tre olika sätt, beroende på företagets storlek och behov: genom egna interna resurser, genom ett externt utvecklingsteam eller genom tredje­partsprogramvara från någon av Digi-Keys kvalificerade partners.

Digi-Keys API-lösningar är gratis att använda. Företag som vill ha mer information är välkomna att besöka https://www.digikey.se/api. Intresserade kan ladda ner en kostnadsfria e-bok och testa en avkastningskalkylator som visar hur mycket man kan spara på ett år genom att implementera Digi-Keys API:er för prissättning, tillgänglighetskontroll och beställningar. Vissa kunder som använt kalkylatorn och implementerat API-lösningarna har uppnått genomsnittliga kostnadsbesparingar på 50 000–100 000 dollar.

I en värld där företagens budgetar och personalresurser fortsätter att krympa har digital omvandling blivit en nödvändighet snarare än en valmöjlighet. Bli inte orolig om du upptäcker att din konkurrenter eventuellt inte använder API-lösningar! Vill de finnas kvar på marknaden om tio år är det bara en tidsfråga innan de börjar.

API:ernas intåg kan jämföras med internets intåg. I början kändes det kanske komplicerat och förvirrande. Men precis som internet, kommer API-lösningar att revolutionera branschen. Och den som är tidig med att börja använda lösningarna kommer att ligga bra till.

Världen blir alltmer digitaliserad – data och hastighet regerar! Att hitta sätt att dra fördel av digitala lösningar som API:er, är avgörande i en sådan miljö. Jag uppmanar dig att lära dig mer om vilka fördelar som API-lösningar kan ge i er verksamhet – det här tåget vill du inte missa.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)