Nu ger en amerikansk statlig utredning Toyota rätt, skriver nyhetsbyrån AP. Trafiksäkerhetsverket NHTSA har i samarbete med Nasa undersökt så kallade svarta lådor på 58 fordon som rapporterats för plötslig acceleration.
I 35 av de 58 fallen tryckte föraren aldrig på bromsen. I ungefär hälften av dessa 35 fall var gaspedalen nedtryckt precis före kraschen, vilket indikerar att föraren snarare tryckte på gasen än på bromsen.
I 14 av de 58 fallen var bromspedalen delvis nedtryckt. I ett fall hade bromspedalen fastnat, och i ett fall var både bromsen och gasen helt nedtryckta. I övriga fallen fanns inte tillräckligt med data för att några slutsatser skulle kunna dras.
Slutsatserna är en liten del i en större utredning om skenande Toyotabilar som ska presenteras senare i höst.
För Toyota har rapporterna om de skenande bilarna varit en dyr historia. Utöver återkallandet av miljontals bilar har man bland annat betalat 16,4 miljoner dollar i böter för att man inte tillräckligt snabbt uppmärksammat problemen. Man har dock aldrig skyllt på några förare, vilket säkerligen har PR-mässiga orsaker. Företaget har också lagt sig vinn om att visa hur mycket man samarbetar med NHTSA och andra utredare.
De "svarta lådorna" är utrustningar som Toyota försett vissa av sina bilar med i experimentsyfte. De har aldrig varit tänkta att användas i haveriutredningar, utan för att samla information för internt utvecklingsarbete. Det minskar värdet av denna utredning i de rättsfall som pågår i USA kring olyckorna.