Starkare och snålare FC-Honda
I går visade Honda upp en idé till en nyutvecklad bränslecellsbil som ska lanseras om två år. Det heter Honda FCEV och är en förbättrad version av Honda FCX Clarity. Samtidigt visar Toyota upp sin nya konceptbil.Man har vidareutvecklat drivpaketet från bränslecellsprototypen FCX Clarity och kunnat minska själva bränslecellstacken med 33 procent och samtidigt ökat elmotorns effekt från 100 kW till 106 kW och också bilens räckvidd med 10 mil till 48 mil, uppger Ny Teknik.
Förbättringarna har uppnåtts bland annat genom att minska tjockleken på bränslecellerna med 20 procent och minska antalet celler med 30 procent.
Det innebär att bilen kan rymma fem personer, trots den slanka designen.
Bilen tankas med vätgas på tre minuter. Två tankar baktill håller gasen vid trycket 70 MPa.
Både Honda och Toyota, som visade upp sin bränslecellsbil på bilmässan i Tokyo, räknar med att bränslecellsbilar är mogna för den kommersiella marknaden redan 2015. (Klicka på Toyotabilderna för att komma till Tokyomässan)
Den optimismen delas dock inte av Renault-Nissan-chefen Carlos Ghosn, som satsar allt krut på elbilen Leaf, och inte heller Tesla Motor-chefen Elon Musk. Båda dömer ut bränslecellsbilarna.
Det finns alldeles för få tankstationer, och utbyggnaden av sådana kommer att stöta på motstånd, anser Carlos Ghosn och Elon Musk tror inte att bränslecellstekniken kommer att fungera tillräckligt bra.