Självkörande taxi kommer att utrota privatbilismen i USA till år 2025. Detta enligt en av grundarna av taxiutmanaren Lyft. Han beskriver processen som ”den tredje transportrevolutionen.”
Det viktigaste skälet är ekonomiskt.
Att äga en bil är dyrt i USA. 750 dollar i månaden är vad en genomsnittlig amerikansk bil kostar i avbetalningar, försäkringar, parkering, drivmedel och reparationer. Amerikaner har större utfifter för sina bilar än för sin mat.
Självkörande taxi blir ett billigare alternativ eftersom nästan hela kostnaden för en taxiresa idag ligger i förarens lön. Därmed blir blir det möjligt för allt fler att slippa äga bil.
Scenariot ska ses i ljuset av det faktum att skribenten John Zimmer är medgrundare av samåkningstaxifirman Lyft, som enligt honom kommer att ha en viktig roll i utvecklingen. Både Lyft och konkurrenten Uber – den senare med Volvos hjälp – vill ta självkörande teknik till vägarna så snabbt som möjligt.
Inte heller Elon Musk, med sina planer på självkörande privatbilar, tror på en renodlad privatbilism. Även hans framtidsvision inkluderar privatpersoner som hyr ut sina egna självkörande bilar.
John Zimmer har ritat ett diagram – klicka på bilden ovan! – där man ser hur avvecklandet av privatbilen kommer att ske, på bara ett decennium.
Han räknar med att ta självkörande taxibilar i drift på fasta sträckor redan nästa år. I mitten av 2018 kommer de att kompletteras med självkörande bilar som betjänar godtyckliga sträckor i hastigheter upp till 40 km/h. År 2020 kommer de första självkörande taxibilar som klarar alla hastigheter.
De olika typerna av självkörande bilar kommer steg för steg att övertala människor att börja använda taxi istället för att äga en egen bil. År 2025 tror han att privatbilismen kommer att vara försumbar och nästan alla bilresor ske i förarlösa bilar.
Det betyder bland annat att Lyfts egna förare kommer att avvecklas. Paradoxalt nog kommer de dock först att bli fler. I takt med att folk gör sig av med sina privatbilar kommer de att behöva allt mer av Lyfts tjänster, och de självkörande Lyftbilarna kommer till att börja med bara att kunna hantera begränsade sträckor. Först 2020 nås ”peak human driver Lyft” varefter de förarlösa Lyftbilarna sakta tar över.
Avvecklingen av privatbilar är det inte bara plånboken som tjänar på. Stadsmiljöerna kommer att genomgå en stor förändring framförallt i och med att stora ytor som används som parkeringsplatser kommer att frigöras – privatbilar används bara under fyra procent av dygnet, under resterande tid behöver de parkeringsplats.
Det första av John Zimmers tre steg på vägen mot det privatbilfria samhället är fullbordat om fem år, då de flesta taxiresor med Lyft kommer att ske med förarlösa bilar.
Den andra steget är taget år 2025, då i stort sett all privatbilism enligt John Zimmer försvunnit från USA.
Därefter är det dags för det tredje steget – att ta tillbaka den amerikanska stadsmiljön, ”en av de mest signifikanta infrastrukturskiften vi kommer att ha genomgått som nation”. Ombyggnaden behöver inte innebära nya kostnader, påpekar John Zimmer, eftersom så mycket pengar redan är öronmärkta för trafikinfrastrukturen.
Läs John Zimmers artikel här: länk