JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Karlshamn får Sveriges största batteri

70 MW – det är effekten på ett batterilager som nybildade bolaget Ingrid Capacity bygger i Karlshamn. Det ska stå klart under första halvåret 2024.

Fulladdat ska det ha kapacitet för en timmes drift. Kostnaden kommer att hamna mellan 300 och 350 miljoner kronor. 

Enligt Ingrid Capacity finns inget lika stort batterilager i Sverige idag.

Företaget bifogar en skiss där batterilagret tronar med det välkända oljekraftverket i Karlshamn i bakgrunden. Det är god symbolik i den bilden. Batterier av det här slaget kan användas för att knycka affärer från Karlshamnsverket. 

Elektriska batterier är mellanlager för energi som kan tappas ur när behovet är som störst, som alternativ till att starta klimatförstörande oljekraftverk.

Batteriet kommer att fyllas när elen är billig och tappas ur när det är brist och priserna är höga. 

Lagret i Karlshamn är bara början för Ingrid Capacity, som planerar att inom fem år bygga motsvarade 2000 MW lagring i Norden till en kostnad kring 10 miljarder kronor. 

Det är en försvarlig andel av de 5000 MW som Ingrid Capacity gissar kommer att installeras totalt under den perioden. 

En del av batterierna kommer att vara begagnade elbilsbatterier – de ska kunna få ett andra liv på 10–15 år.

Ingrid Capacity bygger just nu ytterligare ett mindre batterilager i Karlshamn på 3 MW. Det levereras av svenska Batteryloop, som blandannat fyller sina battericontainrar med begagnade elbilsbatterier från Mercedes. 

Vem som levererar batteripacken till 70 MW-batteriet har inte kommunicerats.

Företaget påpekar att batterilager inte kräver lika omfattande tillståndsprocesser som kraftledningar eller nya vindkraftparker. Batterilager är med andra ord en snabb metod att öka kapaciteten i elnäten.

Världens största elektriska batteri är en titel som USA och Australien turas om att äga. Just nu leder Moss Landing i Kalifornien med en kapacitet på 400 MW och 1600 MWh.

En joker i tävlingen är distribuerade batterilager, som bland annat Tesla bygger av egna batterier. Ett sådant distribuerat lager i Kaliforningen har som mest levererat 16 MW.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)