JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Grävde grop åt andra: Nu vill han bygga smarta städer

David Eskilsson startade Edeva för att bygga en ­intelligent fallgrop för fartsyndare. Tio år senare, med goda vitsord från svenska kommuner, söker hans företag nya marknader inom området smarta städer.

Edeva i Linköping – dem kan du ha fått en och ­annan kyss av faktiskt, om du inte visste det. 

Det är de som bygger falluckan som öppnar sig i vägen när du kör för fort. Den heter Actibump och har tio år på nacken och hundra installationer i backen.

När Öresundsbron blev kund gick antalet fortkörningar på några dagar ner från 16 000 till 2 000. Idag är det nästan inga kvar. 

Actibump är ett farthinder för bara själva fortköraren. Alla andra tar sig obehindrat förbi, till skillnad från hur det fungerar med alternativ som trafikljus, vägbulor och chikaner. 

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Till och med ambulanser är okej med luckan. De skulle kunna få en fjärrkontroll, men det har de inte velat ha. Bulor och chikaner är ett mycket större problem för dem.

Historien började med att konsulten Prodelox fick i uppdrag av Linköpings kommun att ta fram ett aktivt farthinder som fungerade bättre än den variant som fanns då. 

Den fällde upp plattan, inte ner. Men det var hopplöst att försöka dimensionera mekaniken att tåla en långtradare som dundrade in i hög fart. 

Så Prodelox kom på att fälla ner plattan istället och låta en betongklump ta smällen.

David Eskilsson

David Eskilsson, civilingenjör i maskinteknik, knoppades av från Prodelox och bildade Edeva – idag sju personer – för att utveckla Actibump. 

Varför just du?

– Jag fick frågan och kände kanske att det var en fråga som man inte kommer att få så många gånger.

– Jag hade ingen tidigare erfarenhet av vad det innebar – och det är kanske också det ett krav för att man ska svara ja, skrattar han.

Via vita Axiskameran i hörnet kan Edeva titta in i alla luckor i realtid.

Det är fortfarande ganska tufft att vara Actibump om plattan bara hunnit halvvägs ner när långtradaren dundrar igenom. Lösningen på det blev en gummidämpad axel som sprider ut kollisionsenergin. 

Efter den modifieringen blev mekaniken helt underhållsfri. Annars skulle den behövt kanske en årlig justering. Det underhåll som krävs är att städa ut grus ibland. Vatten rinner in och dräneras. Men det tål den. 

Hjulaxeln vägs både när den körs in över plattan och ut ur plattan.

Varje gång ett fordon kör över någon av de hundra uppkopplade falluckorna blippar det till i databasen med en rapport i realtid om hastighet, fordonstyp och vikt.

Trafikanterna lär sig snabbt vad som gäller. Deras hastig­heter samlar sig i en snygg smal normalfördelning med centrum några km/h under tillåten hastighet. 

Att kurvan är smal berättar att den laglydiga trafiken flyter i ett jämnt tempo, vilket är lika viktigt. Actibump motverkar köbildning. En genomtänkt placering kan göra lokalbussens restid kortare. Edeva är gärna med i trafikplanering på den nivån.

Actibump finns idag framför allt i svenska kommuner. Men även på Island och i Australien, Norge, Danmark och Frankrike. 

Det är en svår marknad att ta sig in i. Trafikmyndigheter släpper inte in nya idéer utan vidare. David Eskilsson räknar upp flera länder med godkännandeprocesser i luften.

– Det är svårt att forcera en affärsmöjlighet. Det tar tid.

Så Edeva tar opportunistiskt noga vara på varje förfrågan som kommer in – särskilt från en ny marknad. Det är så de öppnas. 

Lösningen kostar som ett trafik­ljus. Marknadspotentialen för systemet borde kunna vara densamma som för fartkameror, tänker Edeva, eftersom de ger ungefär samma utbyte i trafiksäkerhet. Det finns som jämförelse 2 500 fartkameror i Sverige.

Så här fungerar Actibump. En radar i ett skåp vid sidan av vägen mäter det annalkande fordonets hastighet. Om hastighetsgränsen är 30 km/h öppnar sig en lucka i marken för bilar som kör över exempelvis 32 km/h – det är konfigurerbart.

Det finns mer godsaker i luckan. En våg till exempel. Den väger varje hjulaxel som passerar. Och både när den åker in och ut ur plattan. 

Så kan Actibump räkna passagerna. Plus hastigheterna. Och vikt och axelavstånd, vilket ger fordonsklass. Och så kan staden hålla koll på trafikvolymer, om klassregler följs, när det kan tänkas behövas underhåll, och så vidare. 

Actibump är som den här gamla sortens smala gummi­slang med räkneverk som kommunen lägger över vägarna på hösten för att mäta trafik. Men intelligent, exakt och uppkopplad med detaljerade rapporter i realtid.

Men du vill inte installera en Actibumpkoloss bara för att räkna trafik. 

Just det – så nu tar vi ett steg in i Edevas framtid. 

Företaget vill inte längre bara peta ner fartsyndare i hål. Den bredare visionen är hållbarhet och säkerhet i framtidens smarta städer.

Trafikräkning och fordonsklassificering med radar och nummerplåtskamera föddes som tillbehör till Actibump. Men numera görs den utan Actibump, bland annat på Hornsgatan i Stockholm. 

En sensormodul från Linköpingsföretaget Sensorbee är ytterligare ett verktyg. Den levererar miljörapporter från både fasta och mobila installationer.

Kommuner med fler än 100 000 invånare har ett EU-krav på sig att installera en (1) avancerad miljömätare. Den installeras för att kommunen måste. 

Men samtidigt efterfrågas finkorniga miljödata. Där är Sensorbee ett realistiskt alternativ för installation i volym. På postens elbilar skulle den kunna ge dagliga miljömätningar som täcker en hel stad.

 

Passager, hastigheter, data från miljösensorer – allt kan samlas i Edevas webbgränssnitt.

Möjligheten att göra ännu mer inom smarta städer på sin plattform är något som Edeva aktivt jobbar med nu. 

– Det är vad jag ser att vi framöver kommer att lägga tid och utveckling på.

Det finns förstås konkurrenter inom smarta städer. Det som får Edeva att tro på sina egna möjligheter är att de har foten inne.

– Vi förstår kunden och marknaden och kan tekniken. Och ska man lyckas här behöver man ha båda.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)