JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Internet når 15 procent av katalogbolagens försäljning

Papperskatalogen är inte längre det självklara forumet för komponentförsäljning. Istället tar Internetkatalogerna över en allt större bit av kakan.

Det framgick när Per Lindberg, vd på Elfa, och Lennart Stjernström, chef för Ericsson Electronic Services, utfrågades i Heta Stolen.



- Närmare 15 procent av vår komponentförsäljning kommer att gå över Internet nästa år, gissade Lennart Stjernström.

Per Lindberg talar om samma siffror, även om det inte innebär riktigt lika snabb tillväxt för Elfa. Idag går 10 procent av företagets affärer via Internet, medan Ericsson Electronic Services omsätter mellan 6 och 7 procent via nätet. Siffrorna ligger långt från de 30 procent som Lennart Stjernström spådde då Ericsson lanserade Sveriges första Internetbaserade katalog för drygt två år sedan.

- Jag stack nog ut hakan för långt då, men nu är vi nöjda med tillväxten, sade han.

Någon typisk Internetköpare kan företagsledarna inte identifiera. Men det rör sig inte alls bara om hobbyprojekt och studenter.

De båda hävdar att flera tillverkande företag köper produktionskvantiteter via Internet, även om de flesta riktigt stora beställningarna ännu följer traditionella köprutiner.

Hur skall man då få fler att använda Internet framöver?

- Vi måste ge kunderna mer service på nätet. Just nu bygger vi om vår Internettjänst. Framöver skall man exempelvis kunna se vad vi har i lager, var de beställda varorna finns samt när de är packade och klara, sade Lennart Stjernström.

Elfas Internetkatalog innehåller redan idag delar av dessa tjänster, men det innebär inte att företaget ligger på latsidan i utvecklingen.

- Mer och mer information efterfrågas hela tiden, sade Per Lindberg.

Han konstaterade att dagens Internetkataloger i stort sett är översättningar av papperskatalogen.

- Så kan det ju inte fortsätta i evighet. Något nytt måste till, sade han.

Prisfilosofin skiljer företagen åt. Elfa ger 3 procents rabatt vid köp över Internet, som lön för mödan.

- Vi gav 10 procents avdrag till en början, men det har vi tagit bort, sade Lennart Stjernström.

Målet för de båda är dock att behålla samma prisnivå på produkterna under en längre period, runt ett år. Detta trots att Internet medger en snabb justering av priset.

- På halvledare och dataprodukter där priset varierar snabbt kan man tänka sig en tätare prisjustering, sade Per Lindberg.

Anna Wennberg

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)