JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Komponenter passar bra för Internetförsäljning

Standardiserade produkter där datorn kan tillföra information brukar pekas ut som sådant där Internet lämpar sig som inköpskanal.

Produkterna bör dessutom kunna levereras med post eller bud. Den beskrivningen passar bra på elektronikkomponenter.

- Komponenter lämpar sig utmärkt för försäljning över Internet. Det säger Peter Nöu, oberoende Internetkonsult som deltog i Elektroniktidningens debattdag.

Han drar paralleller till musikbranschen. Musik en perfekt produkt för handel över nätet. CD-skivor är standardiserade och kan levereras via posten. Datorn kan dessutom tillföra något - en provlyssning eller annan information.



Datablad och bilder


Komponenter är också standardiserade skapelser där det finns mycket information runt själva produkten - datablad och bilder - som datorn kan vidarebefordra. I måttliga mängder kan också komponenter levereras med post.

- En begagnad bil skulle det däremot aldrig falla mig in att köpa via nätet, säger Peter Nöu.

Han tror dock att det kommer att dröja innan komponenthandel via nätet slår igenom. Det tar tid att ändra folks beteende. Och än så länge fungerar köpprocessen inte tillräckligt bra.

Penninghanteringen är långt ifrån säker, och även om man i praktiken kan beställa och betala med kreditkort så är det långt ifrån alla ekonomiavdelningar som accepterar en laserutskrift som kvitto. Fakturor, ordersedlar och ISO9000- dokument är viktiga papper som ännu inte har funnit sina rätta former på det oreglerade Internet.

Men genombrottet kommer, det är Peter Nöu övertygad om. Och han tror att det är de unga hungriga aktörerna som kommer att få mediet etablerat, precis som i andra branscher.



Billigt starta på Internet


Det är relativt billigt att starta en Internettjänst, jämfört med vad det kostar att lansera en papperskatalog eller en EDI-tjänst. Internetbaserade företag kommer därför att kunna hålla något lägre priser.

De etablerade företagen tvingas då prissätta sådana kostnader som kunderna idag inte ser, som exempelvis applikationsingenjörer och annan service.

De komponentköpare som lär sig använda Internet på ett offensivt sätt kommer att få konkurrensfördelar i form av bättre priser och tillgång till nya tjänster.

- Katalogen kommer inte att försvinna. Tvärtom, trenden i andra branscher just nu är att allt fler av de företag som hittills bara haft en nättjänst även börjar göra en "dead tree product", en tidning eller en bok alltså.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)