Framtiden ser mycket ljus ut för legobranschen och allra bäst kommer det att gå för dem som redan i dag är stora.
I rapporten Contract manufacturing from a Global Perspective spår analysföretaget Technology Forecasters att legobranschen växer från 60 miljarder dollar 1998 till 149,4 miljarder år 2003. Det ger en årlig tillväxt på imponerande 20 procent. Men skillnaderna är stora mellan de största och de minsta företagen.
Medan de tolv största företagen, som omsatte över 500 miljoner dollar vardera under 1998, i snitt förväntas växa 35 procent årligen får de minsta (under 100 miljoner dollar i omsättning) nöja sig med 2 procent. De medelstora legotillverkarna (100-500 miljoner dollar) hamnar i mitten med en tillväxt på 12 procent.
Skillnaderna i tillväxt förklaras bland annat av att bara de största har kapital nog och tillräckligt kunnande för att ta över de produktionsenheter som de stora elektronikföretagen, som exempelvis Ericsson, säljer av på löpande band. De största legotillverkarna skapar sig också tillväxt genom uppköp av mindre konkurrenter. För alla i branschen gäller det att kunna hantera den ökade efterfrågan på produktionskapacitet från OEM-tillverkare, skriver Technology Forecasters.
På fem år, från 1998 till 2003, förväntas den del av produktionen som OEM- företag lägger ut på legotillverkare öka från 9,5 till 17,1 procent.