JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Analytikerna tror på liten marknad för RDRAM

Bråk med minnestillverkare om royalty och minskat stöd från Intel kan förpassa Rambus DRAM-minnen (RDRAM) till nischmarknader. Det säger analysföretaget IC Insights som sänker sin prognos för Rambus.
Efter att processortillverkaren Intel valt att stödja även andra minnen än RDRAM för sin nya Pentium 4-processor tror Bill McClean, som grundat IC Insights, att framtiden kommer att bli tuff för Rambus.

- De kommer att vara hänvisade till vissa nischmarknader, säger han.

Idag är det främst Samsung och Toshiba som tillverkar minnena och den största delen av försäljningen går till Sonys spelkonsol Playstation 2 som använder två kretsar per enhet. Andra tillverkare som Micron, Hyundai och Infineon stoppade sin tillverkning förra året eftersom det fanns kretsar kvar i lager.

Förra året förutsåg analytikerna att Rambus-minnen skulle stå för 20 procent av minnesmarknaden för DRAM år 2002 för att sedan successivt ta större och större marknadsandelar. I år är bedömningen mer negativ. Nästa år tros marknadsandelen vara bara sex procent för att sedan sjunka ytterligare kommande år.

Förutom att Rambus inte längre har Intels stöd som standardminne i framtidens persondatorer är minnets pris det stora problemet. Jämfört med minnesteknikerna DDR SDRAM och PC-133 SDRAM, som spås stå för den stora mängden minnen de kommande åren kostar, ett RDRAM upp till 50 procent mer att tillverka.

Andra problem är att minnena tar mer kiselyta i anspråk och att det är svårt att få tag i tillräckligt snabb testutrustning för RDRAM. Dessutom ifrågasätter IC Insights i sin rapport behovet av minnen med Rambus prestanda verkligen behövs i dagens datorer eftersom det finns andra flaskhalsar som begränsar hastigheten i systemet.



Jonas Ryberg

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)