I Stockholm har man hittills en säljare men räknar med att anställa ytterligare en. Tanken är att med lokal närvaro så ska försäljningen öka i Sverige.
- Målet är att bli ledande mönsterkortsleverantör i Norden. Vi kan öka väldigt mycket om vi lyckas med en svensk kund.
Tidigare har försäljningen skötts från Oslo och i fjol sålde företaget för cirka 18 miljoner kronor i Sverige. På kundlistan finns bland annat kontraktstillverkarna Sanmina och Note liksom konstruktionshus.
- Ericsson har också använt oss för att kvalificera mönsterkortsleverantörer.
Elmatica har inga egna fabriker utan fungerar som mellanhand mellan kunden och tillverkarna. Man har knutit upp tillverkare i Europa och i fjärran östern. Till exempel kan man leverera prototypkort på åtta timmar från en fabrik i England.
- All fabriker är kvalificerade av oss. Vi säljer mycket kort för högfrekvenstillämpningar, bland annat i teflon men vår styrka är att vi klarar allt från prototyper till volymleveranser, säger Nils Sörensen.
- En trend som talar för vårt koncept är att många kunder vill få ned antalet leverantörer men ändå ha kvar flexibiliteten.
Företaget har 17 anställda, omsatte cirka 147 miljoner kronor i fjol och är ISO 9000-certifierat.
- Vi har ett logistiksystem som är unikt med kvalitetsnormer och tekniska krav. Alla beställningsunderlag gås igenom av oss innan de skickas iväg till fabriken. Det gäller att de är kompletta och producerbara.
Per Henricsson