JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. KTH-kurs sponsras av industrin

Inte mindre än fyra elektronikföretag i Stockholmsområdet skänker produkter och tid till de 28 studenterna på kursen i kretskortsproduktion på KTH i Haninge.
Verktygsjätten Mentor Graphics låter numera arbetslösa elektronikingenjörer gå gratis på företagets kurser, i mån av plats. Konceptet har provats en tid i USA och har nu importerats även till Sverige. Mentor tror sig tjäna pengar på detta då kursdeltagarna fått nya jobb och då förhoppningsvis blivit så förtjusta i Mentors konstruktionsverktyg att man investerar i dessa.
Även Hardi i Lund håller gratis seminarier om elektronikkonstruktion, och där är även de som har jobb välkomna. Den 10, 11 och 12 december ger man ett antal "workshops" i olika ämnen i Lund.
- Det klagas ofta på att högskolan och industrin har för dålig kontakt med varandra, och att nyutexaminerade ingenjörer inte vet något om hur det går till i näringslivet. Vi försöker ändra på det, säger Piotr Kolodziejski, elektroniklärare på KTH Haninge.

De 28 studenterna på Elektronik- och Datorsystem får därför under sin treåriga utbildning genomföra ett konkret konstruktionsprojekt - de ska bygga en digital talmaskin som kan spela in och spela upp 17 sekunders ljud. Första året görs de analoga delarna, andra året de digitala och tredje året caddas konstruktionen, mönsterkort produceras och komponenter monteras. Resultatet blir en färdig produkt som studenterna får ta med hem.

Alla praktiska moment sker i samarbete med näringslivet. Cadföretaget Design Pack bistår med introduktionen till caddandets ädla konst. DDE, Dansk Data och Elektronik, donerar cad-programvara och går dessutom igenom alla konstruktioner. Mönsterkorten görs av Elektrotryck och komponenterna monteras hos Legotronic, där kursens andre lärare Lars Wallin tillika är marknadsansvarig.

KTH betalar ingenting för tjänsterna. Men någon altruism handlar det inte om. Företagen är med för att tjäna pengar.

- För oss handlar det om marknadsföring. Vi vill förstås att studenterna ska välja våra program när de kommer ut i näringslivet. Några av dem som tog examen förra året har börjat ställa sådana krav på sina nya chefer, säger Per Landberg på DDE.

Det dyrbaraste elementet i sponsringen är företagens tid. Alla studenterna kommer på studiebesök, och flera av företagen hjälper också aktivt till med studenternas konstruktioner.

- Vi måste självklart ge studenterna full support. Om de blir missnöjda nu så köper de ju inga program av oss i framtiden, säger Per Landberg.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)