JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kistas kineser växer i Ericssons skugga

Atelier Telecom säger sig ha "obegränsade resurser" till att skapa "ett paradis för ingenjörer"

Huawei är Kinas största telekomföretag, som på sikt mycket väl kan bli en rejäl konkurrent till Ericsson, i synnerhet inom 3G.I Sverige har Huawei sedan två år tillbaka byggt upp ett forsknings- och utvecklingsbolag i Kista dit man rekryterat ett hundratal asickonstruktörer och 3G-specialister.Man lockar med hög lön, en ingenjörsanpassad arbetsplats och obegränsade utvecklingsresurser.
Det kinesiska telekombolaget Huawei är fast beslutet att ta upp kampen med Ericsson, Nokia och de andra om herraväldet inom mobiltelefoni. Och till skillnad från många andra telekombolag växer Huawei, företaget går med vinst och etablerar nya forsknings- och utvecklingsavdelningar runt jorden.

I Kista finns man sedan drygt två år under namnet Atelier Telecom. Som granne till ett Ericsson som drar ner FoU-insatserna och ett Nokia Networks som håller på att flytta ifrån Kista kan det knappast ha varit svårt för Atelier att rekrytera kompetent folk. Idag finns drygt hundratalet anställda, många enligt uppgift med Ericssonbakgrund, andra färska civilingenjörer och teknologie doktorer.

Till skillnad från de flesta andra företag vill Atelier dock inte prata med journalister.

- Vi ligger väldigt lågt. Vi har inga marknadsaktiviteter. Den ende som uttalar sig för medier är vd Yingtao Li, säger FoU-ansvarige Lars Bondelind.

Att han uttalar sig är dock en definitionsfråga. Samtalet blir mycket kort.

- No comments, är allt han säger.

Söker 3G-kunnigt folk

Enda gångerna bolaget på eget initiativ förekommer i medierna är i sina platsannonser som började publicerades i mars 2001. Annars har rekryteringen skett genom arbetsförmedlingen, en rekryteringsbroschyr och företagets hemsida. Denna information ger dock ett mycket konsistent budskap - Atelier Telecom rekryterar experter inom snart sagt alla aspekter av 3G.

I skrivande stund finns ett tjugotal utannonserade jobb på hemsidan. Där och i den kombinerade rekryterings- och faktabroschyren lockar man med "ett paradis för ingenjörer" med "obegränsade resurser" och "säker finansiering". I företagskulturen ingår höga krav och höga löner. Som bonus erbjuds öppningar till den snabbväxande kinesiska marknaden. Kontrasten mot det stora flertalet svenska företag där osäkerhet och nedskärningar hör till vardagen borde vara tillräcklig för att Atelier ska kunna få tag i tillräckligt många duktiga medarbetare.

Att företagskulturen är mer auktoritär än den gängse svenska är en fördom som Elektroniktidningen inte fått bekräftad.

Egna asicar viktigast

Bland de lediga jobben finns konstruktörer och projektledare för radioaccessnät och basstationer, algoritmforskare för digital radio och konstruktörer av effektförstärkare och asicar.

Just asicarna spelar en central roll för Huawei. I informationen om det egna företaget räknar man först upp alla sina kunder och alla mobiltelestandarder man jobbar med, och avslutar denna uppräkning med att "viktigast av allt är att våra produkter bygger på företagets egenutvecklade asic-kretsar".

Vidare konstateras att det är förmågan att konstruera asicar i världsklass som gör det möjligt att tillgodose kundernas krav från början till slut. Ett antal asicar kommer därför säkerligen att utvecklas hos Atelier i Kista, och Huawei har liknande forskninganläggningar i Silicon Valley, Dallas och Moskva. Dessutom finns programvaruutveckling i Bangalore samt sex utvecklingscentrum i Kina vid sidan av huvudkontoret, för övrigt beläget i den ekonomiska frizonen Shenzen utanför Hong Kong.

22 000 anställda

Huawei är Kinas största telekomföretag med 22 000 anställda, 2,4 miljarder dollar i intäkter och en ordervolym på 3,1 miljarder år 2001. Föga överraskande domineras kundlistan av kinesiska och andra asiatiska operatörer. Storkunderna är desamma som Ericsson och Nokia tävlar om i Kina - China Telecom, China Mobile, China Unicom och China Netcom. Men man har också sålt telekomsystem till Sydkorea, Thailand, Indonesien, Nepal, Singapore, Brasilien och Ryssland. Samt fiberoptiksystem till Tyskland och Spanien.

Fokus ligger på systemsidan, precis som för Ericsson. Man säljer såväl fast telefoni som mobil-system för GSM, GPRS, WDCMA, cdma2000 och wlan. På WCDMA-sidan har Huawei licensierat teknik från Ericsson, och förra året öppnade man inte mindre än 21 testnät för 3G.

Förra sommaren gav man sig också in på 3G-mobiler, i samarbete med japanska NEC och Matsushita. Den första 3G-mobilen är ännu inte lanserad, men enligt uppgift använder den ett eget operativsystem och nyttjar sålunda vare sig Symbians eller Microsofts lösningar.

Hur stort hot är då Huawei mot Ericsson? Omsättningsmässigt ligger man inte i närheten, och antalet anställda är bara en tredjedel. Men Huawei växer och går med vinst då Ericsson krymper och går med förlust.

Mer intressant kan vara att jämföra företagens FoU. Enligt Huaweis hemsida sysslar 43 procent av de anställda med FoU i någon form, vilket skulle innebära cirka 9 500 personer.

År 2001 investerade bolaget 345 miljoner dollar i FoU, vilket kan jämföras med Ericssons nära 4 miljarder dollar samma år. Sedan dess har dock Ericssons FoU-investeringar minskat och Huaweis har troligen ökat.

Stöd från kinesiska staten

Hur mycket stöd man får från kinesiska staten är okänt. Men den kinesiska regeringen stöder ofta inhemska företags internationalisering, i synnerhet inom högteknologi. Så satsningarna på Atelier Telecom och de andra forskningscentrumen sker sannolikt inte enbart med egna medel.

Huawei har också två fördelar som Ericsson aldrig kan uppnå - världens största hemmamarknad och en närhet till kinesiska lågprisproducenter.

Slutsatsen måste därför bli att hotet kanske inte är så stort idag, men om Atelier och de andra forskningsinstituten gör sina jobb, vilket man kan förutsätta, så kommer konkurrensen att bli högst påtaglig inom bara några år.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)