Telekomkrisen och utflyttningen av volymproduktion ur landet sätter kraftiga spår i komponentförsäljningen. Förra året minskade marknaden totalt med 30 procent, från 17,3 miljarder kronor 2001 till strax över 12 miljarder 2002. Jämfört med alla tiders höjdarår 2000 så har marknaden halverats.
På denna krympande marknad tar distributörerna andelar på direktförsäljningen bekostnad.
Distributörernas sammanlagda omsättning minskade "bara" med drygt 20 procent förra året.
Siffrorna kommer från den undersökning som konsulten Lars Skantz gör varje år för analysföretaget Europartners. Han understryker att de är preliminära, och att materialet inte är färdigbearbetat ännu. Han vill inte heller gå in på hur varje enskilt distributörsföretag klarat sig.
- Men en klar trend är att katalogdistributörerna klarat sig bättre än genomsnittet, precis som året innan, säger han.
Ett exempel är Elfa, som gick mot strömmen och ökade sin försäljning lite under 2002. Konkurrenten Farnell, som stängde sitt Stockholmskontor i januari, hade i princip oförändrad försäljningsnivå gentemot 2001. Bejoken gick lite bakåt, men hade å andra sidan ett mycket bra 2001.
Den färdiga rapporten omfattar distributionsmarknaden i hela Europa och ska finnas färdig i månadsskiftet maj-juni.
Adam Edström