JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fortsatt tufft för distributörerna

År 2001 var uselt för de svenska komponentdistributörerna som tappade 16 procent i snitt. År 2002 blev ännu värre, med en nedgång på hela 20 procent. En svag ljusglimt i elektronikmörkret är möjligtvis katalogdistributörerna. De minskade bara med 4 procent. Det visar Europartner Consultants årliga rapport över distributionsmarknaden.
Arrow ligger orubbat kvar överst på tio-i-topplistan över distributörer. Elfa är årets snabbklättrare som tog sig från nummer sju till nummer fyra på listan. Memec rasar däremot från fjärde till sjunde plats. Även Bejoken och Egevo byter plats.

Under loppet av två år har den svenska distributionsförsäljningen minskat från 8,1 till 5,5 miljarder kronor. Den totala svenska halvledarmarknaden uppgick i fjol till 7,9 miljarder kronor, en minskning med 25 procent jämfört med föregående år.

- I början av 2002 såg det optimistiskt ut. Året startade med en Komponentmässa med positiva stämningar, och folk pratade om sina nya projekt. Sedan kom marknaden av sig alldeles, säger Lars Skantz som ansvarar för den svenska delen av Europartners rapport.

Mycket går direkt
Telekomkrisen är den största orsaken till nedgången, men den accelererande utflyttningen av svensk elektronikproduktion till andra länder bidrar också. Utflyttningen slår emellertid inte med full kraft på distributörerna eftersom kontraktstillverkarna i stor utsträckning köper direkt från komponentstillverkarna.

De breda distributörerna, där Arrow, Avnet, Eurodis, Acte, Future och Promax ingår, minskade sin försäljning med nästan 22 procent. Inget av företagen växte, och den värst drabbade backade 39 procent.

Katalogdistributörerna, där Elfa, Bejoken, Modern Elteknik och Farnell ingår, drabbades inte lika illa. Gruppen som helhet backade 4 procent, medan Elfa stack ut genom att växa marginellt.

De nischade distributörerna, med bland annat EG Components, Memec Sweden, EBV och Egevo, visade ett mer spretigt resultat med allt från en minskning med 48 procent till marginella ökningar. I genomsnitt tappade gruppen 21 procent.

Charlotta von Schultz

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)