JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Produktion måste bli hippt
Sverige saknar intresse för produktion. Bristen på nationell strategi genomsyrar hela landet. Det var deltagarna i mässans paneldebatt "Kostnadseffektiv produktion - går det" överens om. Bästa sätt att göra något åt detta rådde det dock bitvis delade meningar om.
- Sverige har stor brist på intresse för produktion och produktionsfrågor. Vi är en uppfinnar- och forskarnation. Produktion och sånt där kan vara bra och ha men går det inte att få fart på eländet så kan någon annan göra det, sa Anders Kinnander, professor på Chalmers.

Han fick medhåll av alla debattdeltagare. Attitydproblemet gentemot produktion är stort inom landets gränser idag. Och trots att åsikterna om orsaken till detta till en början gick isär bland deltagarna så kondenserads problemet slutligen till att bristen på nationell strategi avspeglar sig i en undermålig utbildning, från grundskolan upp till högskolan.

- Vi har stora brister i utbildningssystemet och de daterar sig så långt tillbaka som när gymnasieingenjörerna försvann. Vem lär ut vardagligt produktions- och rationalitetstänkande idag, sa Anders Kinnander.

Detta bidrar givetvis till attityden. Efterfrågas inte kompetenta produktionsmänniskor blir resultatet att varken ungdomar eller företagsledningar i de stora koncernerna intresserar sig för produktion.

Sten Dybeck, styrelseordförande hos den framgångsrika svenska kontraktstillverkaren Note, ville emellertid inte lägga all skuld på systemet, utan menade att det till stor del handlar om en företagskultur.

- Om vi ska göra produktion till något populärt så måste vi skapa karriärer för dem som håller på med produktion. Det gäller att vara intresserat av produktion, från företagsledning ända ner på golvet.

- Ofta premieras innovatörer och nya produkter som kommer fram. Däremot är det väldigt sällan någon produktionschef står på ett podium och får en krans för att han är effektiv att producera. Det måste vi ändra på, sa han.

Kopplingen mellan produktutveckling och produktionkunnande är också ytterst viktig. Ett visst strategiskt kunnande inom produktion är nödvändigt för att ett företag ska kunna agera som proffsig upphandlare.

- Tappar vi produktionskunnandet i Sverige så tappar vi även företagen som utvecklar produkterna, sa Kåre Gustavsson, som är byggsättsexpert på Ericsson men som i paneldebatten uttalade sig som programdirektör för forskningsprogrammet Eproper.

Trots denna inställning har den stora trenden bland många företag i världen under senare år varit att lägga ut all tillverkning, så kallad outsourcing. Om det är en för- eller nackdel är svårt att bedöma, men en förutsättning för lyckad outsourcing är närhet och ständig dialog mellan utvecklare och tillverkare.

- Där skulle jag vilja uppmana de stora svenska företagen, Ericsson, Electrolux med flera, att inte i första hand gå utomlands för att producera utan att försöka knyta till sig leverantörer i Sverige, sa Sten Dybeck.

Den svenska modellen skulle kunna vara att ingå i det tidiga produktionsskedet, då utvecklingen sker och prototyperna tas fram.

Maria Månsson, vd på Avantel, representerade konstruktörsledet. Även hon tryckte hårt på närheten mellan tillverkare och producent.

- Om vi ska kunna bedriva kostnadseffektiv produktion i landet måste konstruktörerna lära sig att konstruera för testbarhet och produktion. Barriärerna mellan utveckling, produktionen och marknad är väldigt ogynnsamma och måste rivas, sa hon.

Samtidigt flaggar hon för att elektronikbranschen behöver förnyelse i form av nya krafter och mångfald på individnivå.

- Idag består branschen av lagom feta män i bra ålder. Men det är ju mångfald som ger kreativitet och nyskapande, medan enfald ger motsatsen, sa Maria Månsson.

Uttalandet slog snabbt rot hos Sten Dybeck som kontrade med att:

- När vi försöker rekrytera kvinnliga civilingenjörer till våra fabriker utanför storstäderna så vill de inte flytta dit. De vill vara kvar på Södermaln och dricka latte på Medborgarplatsen. Det är ett av deras mål.

Ytterligare en liten dispyt uppstod när Anders Kinnander påstod att produktion inte är så väldigt svårt och att företagen borde kunna producera betydligt mer än de själva tror.

- Vi har examensarbetare som med vår utbildning väldigt lätt ser mycket stora effektiviseringsmöjligheter ute i företagen där man på grund av hemmablindhet inte uppmärksammar det, sa Anders Kinnander.

Även här var Sten Dybeck snabbt framme och kontrade. Olönsam produktion är lätt, medan lönsam är svårt var hans devis.

- Varje företag som vi har gått in i och fått lönsamt har vi fått göra mycket stora förändringar i, både mentalt och rent organisatoriskt.

Anna Wennberg
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)