JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Här är nischerna som växer
Konsumentelektronik, innovativ radioteknik och robotik tros öka snabbt

Persondatorernas andel av den totala halvledarmarknaden minskar. Mobiltelefonernas andel planar ut. Den som söker tillväxt ska leta bland fordonselektronik, konsumentelektronik och nya typer av radiokommunikation som Wimax, Ultrawideband, Bluetooth och Zigbee.

Halvledarbranschen är ständigt på jakt efter "the next big thing", tilllämpningen som ska ta lyfta försäljningssiffrorna och ta världen med storm. Pc:n och mobiltelefonen har stått för varsin sådan våg, och nu ser fordonselektroniken ut att bli en tredje, må vara mindre spetsig.

Men någon ny supertillämpning finns knappast vid horisonten. I stället är det en myriad av konsument- och kommunikationstilllämpningar som spås bli de verkliga snabbväxarna.

- Kommunikation kommer framemot 2010 att ha gått om datorer som den största tillämpningen för halvledare. Kommunicerande konsumentelektronik är den nisch som växer snabbast, i enheter räknat, säger Andrea Cuomo, teknikstrateg på ST Microelectronics.

Ultrabredband och Wimax

- Räknat i pengar kommer nya radiotekniker som ultrabredband och Wimax att växa snabbast. Om man i stället räknar i volym så kommer rfid-prislappar att bli den enskilt snabbast växande tillämpningen, säger Chris Ryan på Future Horizons.

Han pekar på att såväl pc- som mobiltillväxten stagnerat och inte väntas bli högre än i genomsnitt 4 respektive 11 procent om året fram till 2009.

De kommer förvisso att bibehålla sina positioner som de två största delmarknaderna, men den stora tillväxten finns på annat håll.

Platta tv-skärmar och digital radio är två typiska exempel. Deras idag försumbara andelar av halvledarmarknaden spås växa med omkring 75 procent om året. Liknande trender men inte fullt så stark tillväxt spås för pc-nära tilllämpningar som minneskort, wlan och dvd-inspelningsutrustning. En del smala industrinischer, som robotik och biometri, spås också stark tillväxt.

- Men att veta vad som ska slå har blivit snudd på omöjligt. För Ipod och Sonys PSP tog det ett par veckor att nå en miljon sålda enheter. Att nå en massmarknad går allt fortare för den som lyckas, konstaterar Cuomo.

Fabrikslöst växer snabbast

En annan indikator på att nya krafter är i rörelse får man genom att notera vilka halvledarföretag som växer snabbast. Den listan toppas av SanDisk som gör flashkort, följt av Conexant, Marvell och Broadcom som gör kommunikationskretsar samt ATI som gör grafikkretsar. Samtliga dessa fem växte med mer än 40 procent förra året. Ingen av dem äger någon fabrik.

- Fabrikslösa halvledarbolag utklassar sina fabriksägande kollegor i tillväxt, säger Chris Ryan.

Han konstaterar också att bara två av världens 30 största fabrikslösa tillverkare finns i Europa - brittiska Bluetoothspecialisten CSR och tyska kraftelektronikbolaget Melexis. Sex finns i Taiwan och de övriga 22 i USA. I Japan finns ingen.

- Varför är det så svårt i Europa och Japan? Det är ett mysterium, säger Chris Ryan.

Adam Edström
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)