käglorna visas på storbilds-tv. Alltihop kan kopplas upp på Internet, så det krävs bara att någon bygger en likadan bana någon annan stans för att världsomspännande bowlingturneringar i realtid ska bli verklighet.
med bullriga, rökiga källarlokaler, slabbiga fik och obekväma
skor. Numera är bowling en partysysselsättning – var tredje svensk bowlar minst en
gång om året och de 250 bowlinghallarna i Sverige får sällskap av tio nya varje år.
Bowlingmiljön är numera helt annorlunda. Det blaskiga kaffet och den plastförpackade
arraksrullen i slabbefiket har bytts ut mot öl, vin och jordnötter. Bowling kombineras lika gärna med disco eller julbord som med barnkalas eller svensexa. Den intrikata poängberäkningen som förr
orsakade både suddgummikonsumtion och huvudbry sköts självklart med automatik
nuförtiden.
Naturligtvis råder rökförbud. Fast skorna är fortfarande lika obekväma och skvalmusik
och jinglar med ljudeffekter för både strike och spärr har gjort bullernivån snarare
ännu högre än förr.
Svenska Bowlingförbundet är positivt inställd till utvecklingen. Generalsekreterare
Christer Jonsson minns dock att det var visst motstånd i bowlingetablissemanget
när hallarna successivt byggdes om från idrotts- till nöjeslokaler.
– Många klubbar kände sig undanskuffade när mer betalningsvilliga kunder lade
beslag på de bästa tiderna, berättar han.
Internet sänker kostnad och ljudvolym
Nästa steg är fullkomligt naturligt – bowlingen ska förstås ut på Internet. Då begränsas
inte längre det sociala rummet till bowlinghallen. Och kopplar man upp det hela på rätt sätt så går det också att sänka både kostnaderna och ljudvolymen.
På Hard Rock Café i Göteborg har man gått så långt att både käglorna och bortre
halvan av banan är borta – där finns istället en plasma-tv med en bild av käglorna. När
klotet rullar under tv-skärmen simuleras dess fortsätta väg mot käglorna. Är bara schwungen den rätta så kan spelaren strax se på tv:n hur käglorna faller.
Bakom anläggningen – den första i sitt slag i världen – står göteborgsföretaget Virtual Reality Bowling. Firman poängterar att banorna bara tar hälften så mycket plats och därtill är mycket billigare än riktiga
bowlingbanor. De kostar inte mer än ett normalt arkadspel – att jämföras med den dryga miljon per bana som vanliga bowlinghallar betingar i investering. Därtill öppnar virtualiseringen nya möjligheter – som att sälja reklamplats på tv:n genom att byta ut käglorna mot ölflaskor eller låta klotet förvandlas till en räv som jagar höns. Plus förstås möjligheten att spela mot motståndare på annan plats.
– Intresset finns, helt klart. Många kedjekrogar vill ha turneringsspel, säger produktchefen
Thomas Schultz.
Mäter allt utom skruven
Banan mäter klotets hastighet, acceleration och riktning med hjälp av fem par snabba
fotoceller. Kloten har olika vikt och färg, så för att identifiera vart och ett av dem används
en RFID-transponder. Till skillnad mot klassisk bowling så tas ingen hänsyn
till klotets skruv, något som onekligen gör mätuppgiften enklare.
– Skruv är inte väsentligt för vår målgrupp. Det är bara någon promille av alla bowlare som kan skruva kloten på rätt sätt, säger Thomas Schultz.
Med en enda installerad bana är ju poängen med interaktivitet över Internet inte så stor. Men företaget projekterar ett par banor till i Sverige och Norge. En USA-lansering är på gång.
– Det är där den stora marknaden är. Bowling är extremt stort i USA, säger Thomas
Schultz och får något drömskt i rösten.
Bowlingpuristerna intar dock en avvaktande skeptisk attityd.
– Det är ju inte bowling i vår mening, säger Christer Jonsson på Svenska Bowlingförbundet.
– Men, skyndar han sig att tillägga, vi ser det inte som något negativt. Ju fler som
kommer i kontakt den här typen av aktiviteter desto större rekryteringsbas för idrotten.
Tilläggas bör att virtuellbowlarna på Hard Rock Café får bowla i vilka skor de vill.