ChargePoint:
Det behövs roaming för laddstolpar
Gårdagens nyhet att Energimyndigheten tar över ansvaret för den svenska delen av databasen Nobil – där alla laddstationer är registrerade – är en bra början. Men det tar inte upp problemet med att ett roaming-kompatibelt nätverk fortfarande inte är verklighet i Sverige.
När antalet elbilsförare ökar är det viktigt att det snabbt växande laddningsnätet hanterar en pålitlig nationell accesspunkt med öppna, statiska kvalitetsdata vilket ger förarna förtroende för att de korrekt kan lokalisera en laddstation, veta om den kommer att fungera, samt hur betalningen sker. Den största fördelen med Energimyndighetens strategi är dock antagandet av en gemensam plattform som kan utökas över hela Norden.
Den svenska regeringen måste lägga fram regler för att kräva att laddningsoperatörer öppnar upp sina nätverk för varandra, så att förare enkelt kan lokalisera, komma åt och betala för laddpunkter.
Motviljan hos större operatörer att göra det möjligt för förare att roama mellan nätverk utgör ett allvarligt hinder mot konsumenternas förtroende och hindrar samtidigt människor från att övergå till elbilar.
Christopher Burghardt
Vd för ChargePoints europeiska verksamhet
Företaget har världens största laddnätverk för elfordon.