JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Inte bara säkrare utan också billigare bilar

Jan TångringJAN TÅNGRING:

Inte bara säkrare utan också billigare bilar

Har ni tänkt på att självkörande bilar kommer att bli mycket billigare än dagens bilar?  Vänta, va? Med all denna elektronik, sensorer, processor­kraft, mobiluppkoppling, V2V, V2X, och så vidare?  Jovisst. Man slipper ju ratt och instrumentpanel, för att nämna de mest iögonenfallande besparingarna.

Det finns fler besparingar. Jag återkommer till dem.

Visst, dagens experimentella självkörande bilar är ruskigt dyra. Hundratusen betalade Google för de första exemplaren av lidarn (ljusradarn) på taket till sina första bilar. Inte kronor utan dollar.

Men redan idag kostar motsvarande lidar en tiondel. Nästa generation kommer att gå ner till en hundradel, flera företag lovar detta. Och får man tro prognoserna ligger nästnästa generation på en tusendel, det vill säga på hundra dollar. Du kommer att ha flera stycken i en ring runt karossen. Du kommer att kanske att ha en lidar i mobiltelefonen också, men det är en annan historia.

Förklaringen är volymer, ny teknik och god konkurrens. Läs mer om lidarutvecklingen i den här artikeln..

Radar för bilar har genomgått ett motsvarande prisfall och samma väg kommer övriga komponenter i självkörande bilar att ta.

Bli inte nervös nu, men självkörande bilar kommer dessutom att ha tunnare plåt och sämre krockskydd och vara billigare av det skälet. För de kommer inte att krocka lika ofta och inte lika hårt, eftersom de kommer att köra bättre än du gjorde. De kommer inte att köra lika fort heller – max 70 km i timmen säger Volvo. Du slipper fortkörningsböter!

Och trafiken runtomkring dem kommer att vara mer pålitlig eftersom också den är självkörande eller åtminstone kontrollerad av alltmer aktiva ADAS-system.

Känns det inte bra med sämre krockskydd kan du säkert betala för lite extra sådant, men då har du inte förstått en grundläggande princip i säkerhetsdesign, att det finns en alternativkostnad, att samma pengar använda någon annanstans skulle gett dig mer trygghet per krona.

Fler besparingar: självkörande bilar kommer att vara elbilar, och sådana är enklare och kommer att vara billigare konstruktioner än bensinbilar och dessutom med lägre bränsle- och underhållskostnad.

Förresten kommer du inte ens att äga en självkörande bil, du kommer bara att använda den. Så där sparar du in ett antal avbetalningar. Och så slipper du parkeringsavgifter.

Självkörande bilar kommer att sänka din skatt också. För väginfrastrukturen kommer att bli billigare, eftersom onödiga säkerhetssystem som mitträcken och rondeller kan få förfalla. Och så kommer akutvården att få mindre att göra med färre olyckor. Och om självkörande bilar inte minskar trafikdöden med mer än 90 procent kommer Volvo att bli förvånat.

Ovan blandar jag kaotiskt argument som hör hemma i helt olika tidsfaser av utvecklingen och blandar dessutom friskt in spekulationer från forskare om framtidens trafikmaktordning.

Men vinsterna med automatisering kan redan nu räknas in steg för steg för varje ny ADAS-funktion som rullar ut på vägarna, framför allt de som handlar om säkerhet.

Den allra största besparingen är inte den i kronor utan i människoliv.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)