Per Henricsson:
Tillväxten ligger i korten
Den globala test- och mätmarknaden växer i bästa fall med någon procent per år medan marknaden för PXI-instrument spås öka med hela 17 procent per år fram till år 2020 då den förväntas vara värd 1,75 miljarder dollar.
Siffrorna kommer från analyshuset Frost & Sullivan och visar tydligt varför Keysight satsade helhjärtat på PXI-området år 2010.
Området är så pass nytt att försäljningen fortfarande växer snabbt för Keysight. I fjol landade omsättningen för PXI- och närbesläktade AXI-produkter på 150 miljoner dollar vilket innebär en årlig tillväxt på 60 procent de tre senaste åren.
Det räcker dock inte för att lyfta Keysights totala omsättning. Företaget har legat runt 2 900 miljoner dollar de tre senaste åren.
Det är i princip omöjligt att få fram uppgifter på hur det går för övriga test- och mätföretag. Att National Instruments är störst både vad gäller marknadsandelar och antalet varianter av PXI-korten är självklart. Företaget skapade standarden år 1997 och uppgraderade den i snabbare version år 2006.
Men hur mycket företaget säljer PXI-produkter för går inte att utläsa av de finansiella rapporterna. Det enda man säkert kan säga är att NI:s totala omsättning saktat in, den har legat runt 1 200 miljoner dollar de senaste tre åren.
Inte ens branschorganisationen PXI System Alliance, PXISA, har någon vettig statistik på sin hemsida. Dock finns en medlemslista med 67 företag inklusive Anritsu och Rohde & Schwarz. Inget av företagen har dock några PXI-produkter trots att bägge är tungviktare inom rf-området där PXI-produkter bland annat används i utvecklingsarbetet med 5G.
I en intervju med Elektroniktidningen för två och ett halv år sedan förklarade Josef Wolf på Rohde & Schwarz att företaget visserligen använde PXI-bussen inuti en del av sina instrument men att man föredrar att sälja kompletta lösningar istället för kort som kräver en massa support för att kunderna ska kunna skapa användbara system.
Ett annat argument var att prestanda inte blir tillräckligt bra med det begränsade utrymmet och begränsade effekten.
Argumenten må vara giltiga men med tanke på hur snabbt marknaden växer och hur mycket den omsätter är frågan hur länge företag som Rohde och Anritsu kan hålla sig borta.