Sport och familjeprogram lockade flest tittare i de försök med tv-sändningar till mobiltelefoner som gjorts i Finland. Hälften av deltagarna i försöken tyckte att 10 euro i månaden var rimligt att betala för tjänsten.
Under fyra månader i våras fick 500 invånare i Helsingfors varsin Nokiamobil som kunde ta emot tv-sändningar enligt standarden DVB-H. När projektet nu har utvärderats visade det sig att 41 procent av försöksdeltagarna kunde tänka sig att köpa tjänsten, och 58 procent trodde den skulle bli populär. Hälften tyckte att 10 euro i månaden var ett acceptabelt pris.
Sport- och familjeprogram var mest populära. Hockey-VM och Formel 1 toppade listorna, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på de finländska framgångarna där. Även Champions League-matchen mellan Liverpool (med Sami Hyypiää) och Milan lockade många tittare.
I genomsnitt tittade användaren på tv i sin mobil omkring 20 minuter om dagen. Dock var det få som tittade längre än 40 minuter åt gången.
Tittarna använde sin mobil som tv främst på kollektivtrafikmedel, som komplement i hemmet och för att hålla sig ajour med nyheter på arbetstid.
Bakom försöken stod Nokia, Digita (motsvarande Teracom i Finland), telekombolagen Elisa och TeliaSonera samt tv-kanalerna YLE, Channel Four och MTV. Richard Sharp på Nokia har sina slutsatser klara:
- Om mobil-tv ska bli en framgång så krävs bra innehåll, lättanvänd teknik och enkla och rimliga priser. Då kommer också konsumenterna att efterfråga mobil-tv, säger han i ett pressmeddelande.