På mobil-tv-sidan kommer striden om uppmärksamheten att bli hård mellan de olika standarderna DVB-H, DMB och MBMS. DVB-H verkar ha mest momentum just nu, men DMB är bevisligen igång i Korea och Ericsson med flera tillverkare verkar satsa hårdast på MBMS. Samtidigt ifrågasätter flera bedömare just nu huruvida mobil-tv verkligen är den supertillämpning som ska öka trafiken så mycket att operatörerna kan räkna hem investeringarna. Tidningen EE Times menar att två skäl talar emot succe - för det första är indikationerna på betalningsviljan än så länge ganska svaga, och för det andra är infrastrukturen långt ifrån redo att ta emot några stora horder av mobil-tv-sugna abonnenter.
Själva mässan ser dock ut att bli en stor framgång. Jämfört med förra året då den avhölls i Cannes har antalet utställare ökat med 40 procent till 962 stycken, och antalet besökare väntas uppgå till närmare 50 000. På gatorna i Barcelona syns tydliga tecken att 3GSM-mässan är i stan - Samsung, Microsoft och Siemens har köpt upp snart sagt varje tillgänglig reklamplats på bussar, busshållplatser, taxibilar och vepor över hela varuhus. Samsung har tagit i mest - det går inte att ta många steg utan att dess logotyp syns. Ericsson håller en lägre profil, hittills har endast två bilar med "Taking You Forward" synts av undertecknad, parkerade intill varandra utanför mässan.