Ljudkvaliteten är så dålig att upp till 28 procent av abonnenterna lägger på luren. Det visar ett test av bredbandstelefoni som utförts av tidningen Telekom Idag.
Testutrustning från kanadensiska Minacom mätte upp kvaliteten på de bredbandstelefoniabonnemang som erbjuds i Sverige av operatörerna Alltele, Rix Telecom, Tele2, Comhem, Bredbandsbolaget och Teliasonera.
Eko på linjen, 13 procent avbrutna samtal, fem sekunder att koppla upp ett samtal och 130 ms ljudfördröjning. Det är några av de problem som testet identifierade.
Som facit användes Telias fasta telefonnät. Det har inget eko, noll procent avbrutna samtal, 2,4 sekunders uppkopplingstid och mindre än 5 ms fördröjning.
Andelen abonnenter som lägger på luren för ljudet är så dåligt varierade mellan 9,4 procent för fasttelefoni och 27,9 procent för Teliasoneras bredbandstelefoni. Värdet skattas av en formel som utgår från de olika mätvärdena. Den är kalibrerad av operatören MCI mot amerikanska användare.
Bäst i test blev Alltele som ändå inte får toppbetyg på grund av för mycket eko. Sämst i test blev Teliasonera.