Men det betyder inte att tillväxtambitionerna stannar av - tvärtom.
- Vår vision är att vara en dominerande spelare på den europeiska marknaden år 2010, säger Mads Poulsen, vd för Data Respons svenska bolag.
I första hand ser han en kraftig tillväxt i Sverige framför sig. Just nu letar bolaget nya lokaler för såväl kontors- som integrationsverksamheterna här i Sverige.
Tanken är att starta ett svenskt integrationscentrum liknande det som finns i Norge. Där ledde köpet av CCT, som var specialister på marincertifierade pc, till att Data Respons numera sätter samman omkring 1000 system i månaden. Det kan röra sig om cpu-kort som tillsammans med minneskort och IO-kort byggs in i ett chassi, förses med egen och kundens programvara och därefter testas och levereras. Snudd på kontraktstillverkning, alltså, fast utan kretskortsmontage. En del sådan verksamhet gör Data Respons redan i Sverige, men den ska nu få en skjuts framåt.
- Vi har totalt 90 utvecklare, hälften gör hårdvara och andra hälften hårdvarunära program, som firmware. Nära 60 procent av våra lösningar innehåller lokalt utvecklad hårdvara. Oftast gäller det egenutvecklad IO - det kan vara fältbussar, analoga in- och utgångar eller militärstandarder, berättar Mads Poulsen.
Huruvida den sammanslagna verksamheten ska samlokaliseras med det planerade integrationscentrumet är ännu inte beslutat.
- Vi har märkt att kvaliteten i vissa fall vinner på om man inte sitter precis intill varandra. Det gäller i synnerhet för dokumentationen, säger Mads Poulsen.
Såväl han som Jörgen Carlsson - förr vd på Memstore, numera vice vd på Data Respons - understryker att fusionen inte innebar någon väsentlig överlappning av produktsortimentet. Inte heller bland kunderna var överlappningen särskilt stor.
- Det är nästan så man undrar om man gjort något fel, säger Jörgen Carlsson och skrattar.
Något hårdraget var Data Respons starkast inom cpu-kort, service och lösningar, medan Memstore framför allt bidrog med minneskort. Inget av företagen hade satsat särskilt mycket på displayer.
- Där ska vi öka nu, säger båda med en mun utan att närmare gå in på vilka segment eller agenturer det kan bli fråga om.
Därtill vill man bredda sig geografiskt inom Sverige. Troligen innebär det ett kontor i Göteborg, men beslutet är inte fattat ännu.
- Vi har många kunder i Göteborgsområdet, så det vore ett naturligt steg. Men om rätt omständigheter dyker upp någon annanstans i landet så kan vi starta där istället, säger Mads Poulsen.
Både han och Jörgen Carlsson betonar dock att såväl det nya lokalkontoret som den övriga tillväxten i landet nu ska ske organiskt. Företaget kommer att rekrytera, både säljare och teknisk personal. Ungefär 5-10 personer till räknar man med att behöva innan året är slut.
Sverige står idag för omkring 30 procent av Data Respons omsättning, och har enligt Mads Poulsen ”högsta tillväxtprioritet” i koncernen. Norge är alltjämt störst med nära hälften av omsättningen. Därtill finns en bra verksamhet i Danmark, en mindre i Finland och en liten, men snabbt växande i Tyskland.
- Finland ska stärkas. Där har varken vi eller Memstore varit lika framgångsrika som i övriga Norden, säger Mads Poulsen.