- Vi kommer att nå dit år 2007, säger Carl-Henric Svanberg.
Med sådan optimism anslog han tonen vid Ericssons kapitalmarknadsdagar i New York igår. Men det finns områden som växer ännu snabbare .
– Bredband är det snabbast växande segmentet i hela telekomindustrin, konstaterade han.
Självklart betonade han företagets styrka på båda områdena – Marconiköpet ”säkrade” en ledande position inom transport- och transmissionsnät, medan fast bredbandsaccess är ett område där Ericsson ”också stärkt sin position”.
Marknaden lyssnade dock inte på den tonen. Istället fokuserades media- och börskommentarer på Svanbergs uttalande om marginalerna.
– Marginalen kom ned en bit under första kvartalet, och sannolikt även under andra kvartalet, men vi bygger för tillväxt, sa han enligt nyhetsbyrån Direkt.
Inom bredband innebär denna tillväxt att kraven ökar på att utveckla kärnnäten till att bli helt IP-baserade, fortsatte Svanberg.
– Det är nödvändigt för att stödja multimediatjänster och bygga ut näten på ett kostnadseffektivt sätt, sa han och pushade för företagets ”mjukväxel”, mobile softswitch.
Han nämnde också fyra tämligen breda områden där Ericsson har ambitionen att ytterligare förbättra sin marknadsposition: mobila nät, mobilt och fast bredband, samt teletjänster. Därtill ska företaget etablera sig på fler geografiska marknader.