- Många biltillverkare är intresserade av vårt system och våra konkurrenter kommer säkert att försöka ta efter oss så snart de kan. Detta kontrakt kan därför bli början på en ny trend där aktiva bilsäkerhetssystem, som ESC, integreras med passiva system som krockkuddar och säkerhetsbälten, säger Steve Fredin, Autolivs tekniske direktör i ett pressmeddelande.
Numera förses allt fler bilar med elektroniska stabiliseringssystem som hjälper föraren att behålla kontrollen över fordonet när det uppstår situationer som gör att bilen är på väg att välta. Många nya bilar har också krockkuddegardiner som skyddar när stabiliseringssystemet inte räcker till för att förhindra en voltning.
Hittills har krockkuddesystemet och stabiliseringssytemet haft sina egna rotationssensorer och elektroniska styrenheter med exempelvis mikroprocessorer, kretskort, reservström och höljen. Nu tar Autoliv bort alla dubblerade funktioner vilket sänker systemkostnaden rejält. Samtidigt förenklas kabeldragning och installation något som också bidrar till lägre tillverkningskostnader för bilföretagen.