Men antalet företag som besökarna representerade växte faktiskt, från 2 906 företag år 2003 till 3 507 företag i år. Annorlunda uttryckt skickade varje företag i år i snitt 1,6 personer, att jämföra med 2,3 personer förra gången.
– Det är en trend vi sett på flera fackmässor, att även om besökarantalet går ner så ökar antalet företag, säger Electronix projektledare Ann-Margret Avellan.
Även tiden besökarna var på mässan ökade, från i genomsnitt 5 timmar och 50 minuter till 6 timmar och 10 minuter. Därtill konstateras i rapporten att 93 procent av besökarna i någon mån var med och påverkade inköpsbesluten.
– Och hela 96 procent av besökarna var nöjda med mässan, alltså gav betyget godkänt, bra eller mycket bra, konstaterar Ann-Margret Avellan.
En annan sak som slog väl ut var seminarierna som arrangerades av forskningsinstituten. De lockade inalles 1281 besök. De populäraste seminarierna hade drygt 60 besökare.
Knappt hälften av besökarna hade även besökt Electronix sist det begav sig. Och 90 procent säger att de säkert eller troligen kommer att återkomma nästa gång.
Industrielektronik och fordonselektronik var de största besökarbranscherna, med 24 respektive 11 procent. Militär elektronik och telekom stod vardera för 9 procent. Av besökarna var 24 procent hårdvarukonstruktörer, 13 procent sysslade med produktion och 11 procent med inköp. Vd och företagsledare stod för 10 procent av besökarna.
Geografiskt kom 38 procent av besökarna från närområdet kring Göteborg. Mälardalen stod för 18 procent. Drygt 500 besökare, eller 7 procent, kom från andra länder, mestadels Norge och Danmark.