Med börsnoteringen och den samtidiga nyemissionen hoppas Scirocco få in 15 miljoner kronor. Hittills har ägarna bidragit med en miljon kronor till bolaget.
Grundidén bakom företaget är att identifiera ID-brickor med IR, infraröd strålning. Man kallar tekniken IRID och konkurrerar direkt med RFID-tekniken. Företagets läsare och ID-brickor kan kommunicera på två meters avstånd, oberoende av omgivande metaller, regn eller radiostörningar.
Bland de tänkta tillämpningarna finns identifiering av rullvagnar, containrar och fordon, liksom materialflöden i industrin, alltså områden där RFID hittills varit ett huvudalternativ. En poäng jämfört med RFID är att andra system inte kan störas av IR, och att inga begränsningar finns i frekvensbestämmelser. Ytterligare fördelar är att investeringskostnaden kan vara så liten som hälften av den för RFID.
Bland Sciroccos tidiga partner och kunder märks Volvo Car och Höganäs. Volvo Car har varit med i specifikationsarbetet, och Höganäs använder produkterna i sin tillverkning av metallpulver. Därtill har produkterna testats hos flera biltillverkare, bland annat i Asien.
Scirocco har sökt patent i ett flertal industriländer. Redan finns kontrakt med ett tjugotal återförsäljare jorden runt, och det antalet ska nu utökas. Pengarna från nyemissionen ska också användas till bättre hantering av kundprojekt, och att öka trovärdigheten gentemot stora slutkunder.