Viktigare än ett enskilt bra kvartal är dock att marginalerna ökar stadigt. Under årets första nio månader har de legat på 70 procent, att jämföras med 62 procent i fjol. Noterbart är också att intäkter från tjänster och mjukvara dubblerats under de första nio månaderna, till 15 mlijoner av periodens totalförsäljning på 85 miljoner.
Orderingången har också ökat markant, och vd Fredrik Trägårdh påpekar i kvartalsrapporten att företaget nu för första gången har en orderstock för framtida leveranser.
Viktigt är också att man blivit accepterat hos Telia. Net Insight skryter med rätta om att man är enda utrustningsleverantör till Teliasoneras transportnät för medietjänster i Europa som ska börja byggas före jul. Telia ska använda Nimbraväxlar, Net Insights flaggskeppsprodukt. Toppmodellen Nimbra 680 har nu nått volym, vilket är ytterligare ett styrkebesked. Nya kunder i såväl Europa som Asien strömmar till. Dock går företaget alltjämt med förlust. Visserligen "bara" 3 miljoner senaste kvartalet, och "bara" 27 miljoner hittills i år. Förra årets första nio månader gick man med 45 miljoner i förlust, och 60 miljoner på helåret.
Teknisk utveckling tillåts ändå kosta pengar på Net Insight. Utvecklingskostnaderna under tredje kvartalet uppgick till 30 miljoner.
Av intresse är då likviditeten, som minskat från 109 miljoner i fjol till 77 miljoner vid slutet av tredje kvartalet i år. I fjol gjorde bolaget en nyemission och drog då in 93 miljoner kronor i kassaförstärkning. Det kan ha varit sista gången inom överskådlig framtid som man behövt öka likviditeten på det viset. Nu är kassaflödet positivt och utvecklingen ser ut att gå åt rätt håll.
Elektroniktidningen gjorde i våras ett längre reportage om Net Insight (länk)