- Företagen har börjat inse att den gröna teknologin måste bli en del av den grundläggande affärsmodellen, inte något som överlämnas till marknadsförare, säger Deloittes Erik Ohlin i ett pressmeddelande.
Miljön hänger också samman med kraven på energisnålhet. Rapporten påpekar att det säljs engångsbatterier för 220 miljarder kronor om året, och laddningsbara batterier för 42 miljarder. Därtill ingår en miljard laddbara batterier i sålda elektronikprodukter. Detta är ohållbart, enligt analytikerna, som pekar ut kroppsvärme, ljuskällor, vibrationer och rörelser som potentiella komplement till energiförsörjningen av bärbara produkter.
Den tredje trenden är enklare användargränssnitt. Enligt Deloitte är hälften av alla elektronikprodukter som lämnas tillbaka inte trasiga. Det är bara det att köparen inte har förstått hur de ska användas. Tar det mer än 20 minuter att lära sig funktionerna ger användaren upp och utgår från att produkten är felaktig, konstaterar rapporten. Som drar slutsatsen att 2007 kan bli året då användargränssnitten förenklas och förfinas, bland annat genom artificiell intelligens och feedback genom beröring.
Rapporten, Technology Predictions TMT Trends 2007, kan laddas ned här (länk) .