JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Rfid inget för detaljhandeln

Rfid kommer inte att slå igenom i detaljhandeln. Det framgår i en studie där europeiska detaljister utfrågats.
Mer än hälften av europeiska företag inom detaljhandeln tror inte att rfid kommer att slå igenom i deras verksamhet. Det visar en studie från Zebra Technologies.

– Den hype som omgav rfid när tekniken introducerades har skapat många myter. För att företag ska kunna tjäna på sina investeringar i rfid-teknik krävs det att de genomskådar de här myterna. Historier som till exempel att rfid-teknik kan användas för att spåra enskilda varor i lager underminerar potentialen för vinster som rfid-tekniken kan ge om den används rätt, säger Mats Forsell, affärsutvecklingsansvarig på Zebra Technologies Norden i ett pressmeddelande.

Analyserar man svaren från undersökningen visar det sig att tron på rfid varierar kraftigt mellan olika länder. Hela 83 procent av de tillfrågade detaljisterna i Frankrike och Tyskland tror att rfid aldrig kommer att slå igenom ordenligt i detaljhandeln. I Storbritannien är man inte lika negativ till tekniken. Där har endast 7 procent samma uppfattning.
 
– Zebra har också tagit fram en handbok, Riding the RFID Wave, med råd om hur man bäst kan anpassa rfid till olika situationer, säger Mats Forsell.
 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)