* Ikea och Ericsson är i särklass när företagens innovationsförmåga rankas. Ericsson anses bäst på tekniska lösningar, produktutveckling och innovationsbejakande sinnelag. Ikea, som fick högst betyg av alla, anses mest innovativ inom distribution, affärskoncept och kundfokusering.
* De tillfrågade hade mycket olika uppfattning om vad innovation egentligen innebär. Men alla är dock överens om att det är viktigt, och att det är på tjänstesidan som den stora innovationspotentialen finns.
* De flesta chefer anser sig duktiga på att hantera specifika innovationer. Däremot tycker de sig ha mer att lära när det gäller innovationsprocessen som sådan. Bristen på systematik pekas ut som ett stort problem.
* Hantering av tekniska innovationer är ganska rättframt. Icke-tekniska innovationer hanteras därför ofta på samma sätt, trots att de flesta verkar överens om att detta är långt ifrån optimalt.
Av de tillfrågade räknar 7 av 10, däribland Ericsson, med att lägga ner mer pengar på innovation inom tjänsteutveckling och processutveckling. Investeringsviljan är mindre för finansiell och logistisk innovation. För organisation och ren produktutveckling räknar flera med att minska investeringarna.
Rapporten kan laddas ned från Cap Geminis sajt, vilket dock kräver registrering.