JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Cebit letar ny identitet
När jättemässan Cebit i Hannover öppnar på torsdag är det en koloss på lerfötter som slår upp portarna. Jämfört med toppåren har en tredjedel av utställarna och besökarna försvunnit.
Cebit är alltjämt världens största IT-mässa. I fjol lockades 430 000 personer till denna händelse i Hannover. Men Cebit är inte vad den har varit. Toppåret 2001 kom över 700 000 besökare.

Mässan befinner sig på ett sluttande plan. I år har utställningsytan minskat med 10 procent jämfört med i fjol, och antalet utställare gått ner från 6 246 till 6 059. Av dessa är drygt 3 300 icke-tyska, varav ett 30-tal svenska. En svensk paviljong arrangerad av Exportrådet rymmer en handfull elektronikbolag, som Allgon, In View, Nanoradio, Repeatit, Teligent och Tilgin.
Svenska utställare på CeBit 2007

Allgon Microwave*
Ascom
Brodit
Devem System
Ericsson
Handheld Europe
Helpdesk Datasupport
In View*
Intertex Data
Krusell International
Nanoradio*
Net Admin
Nilex
Nordic Sool
Pointsec Mobile
Realize
Repeatit*
Robur Safe
Scan Coin
Secured Email
Skullcandy Europe
Swecoin
Sweden Telecom
Teligent*
Tilgin*
Tobii Technology
Transmode Systems
Tykoflex

* i Svenska paviljongen.
Källa: www.cebit.de

Totalt finns utställare från 77 länder. Det asiatiska inslaget är markant med 1 600 utställare. Taiwan är störst med 600 utställare, följt av Kina med drygt 400 och Sydkorea med 230 utställare. Från Ryssland kommer 150 företag.

Notabelt är att de taiwanesiska jättarna BenQ och Tatung, som både hade bland de största montrarna i fjol (BenQ med fascinerande 2 200 m2), väljer att helt avstå från att ställa ut i år.

Även jättar som Nokia, Apple, Phlips, Motorola och Canon väljer att hålla en mycket låg profil eller helt avstå från mässan i år.

CeBit startade 1986, då IT-delen av industrimässan i Hannover blivit så stor att den inte rymdes längre. Akronymen står för övrigt för Centrum der Büro- und Informationstechnik, alltså Centrum för kontors- och informationsteknik. Sedan starten har den försökt förnya sig på flera sätt, med blandad framgång. Uppdelningen i proffs- och hemelektronik försökte man sig på två gånger, 1996 och 1998. År 2000 ställdes den dock in. Mer lyckat har varit geografiska satsningar på Asien i Shanghai, Australien i Sydney och Eurasien i Istanbul. Två försök gjordes att starta Cebit i USA, 2003 och 2004, men det blev ingen fortsättning 2005.

Publikfallet skylls delvis på framgångarna för mer nischade mässor, som mobilmässan 3GSM i Barcelona och konsumentelektronikmässan Ifa i Berlin.

Enligt nyhetsbyrån AP har problemen gjort att Cebits arrangör Deutsche Messe i år går med förlust. Till nästa år har man utlovat en rejäl omgörning av konceptet, men bortsett från att mässan blir en dag kortare så är det inte klart vad ändringarna ska gå ut på. Ett tydligare fokus och mer professionella besökare är vad som sagts officiellt.
Image
Alltjämt lockar Cebit fler besökare än någon annan IT-mässa




MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)