Mässan befinner sig på ett sluttande plan. I år har utställningsytan minskat med 10 procent jämfört med i fjol, och antalet utställare gått ner från 6 246 till 6 059. Av dessa är drygt 3 300 icke-tyska, varav ett 30-tal svenska. En svensk paviljong arrangerad av Exportrådet rymmer en handfull elektronikbolag, som Allgon, In View, Nanoradio, Repeatit, Teligent och Tilgin.
Svenska utställare på CeBit 2007 Allgon Microwave* Ascom Brodit Devem System Ericsson Handheld Europe Helpdesk Datasupport In View* Intertex Data Krusell International Nanoradio* Net Admin Nilex Nordic Sool Pointsec Mobile Realize Repeatit* Robur Safe Scan Coin Secured Email Skullcandy Europe Swecoin Sweden Telecom Teligent* Tilgin* Tobii Technology Transmode Systems Tykoflex * i Svenska paviljongen. Källa: www.cebit.de |
Totalt finns utställare från 77 länder. Det asiatiska inslaget är markant med 1 600 utställare. Taiwan är störst med 600 utställare, följt av Kina med drygt 400 och Sydkorea med 230 utställare. Från Ryssland kommer 150 företag.
Notabelt är att de taiwanesiska jättarna BenQ och Tatung, som både hade bland de största montrarna i fjol (BenQ med fascinerande 2 200 m2), väljer att helt avstå från att ställa ut i år.
Även jättar som Nokia, Apple, Phlips, Motorola och Canon väljer att hålla en mycket låg profil eller helt avstå från mässan i år.
CeBit startade 1986, då IT-delen av industrimässan i Hannover blivit så stor att den inte rymdes längre. Akronymen står för övrigt för Centrum der Büro- und Informationstechnik, alltså Centrum för kontors- och informationsteknik. Sedan starten har den försökt förnya sig på flera sätt, med blandad framgång. Uppdelningen i proffs- och hemelektronik försökte man sig på två gånger, 1996 och 1998. År 2000 ställdes den dock in. Mer lyckat har varit geografiska satsningar på Asien i Shanghai, Australien i Sydney och Eurasien i Istanbul. Två försök gjordes att starta Cebit i USA, 2003 och 2004, men det blev ingen fortsättning 2005.
Publikfallet skylls delvis på framgångarna för mer nischade mässor, som mobilmässan 3GSM i Barcelona och konsumentelektronikmässan Ifa i Berlin.
Enligt nyhetsbyrån AP har problemen gjort att Cebits arrangör Deutsche Messe i år går med förlust. Till nästa år har man utlovat en rejäl omgörning av konceptet, men bortsett från att mässan blir en dag kortare så är det inte klart vad ändringarna ska gå ut på. Ett tydligare fokus och mer professionella besökare är vad som sagts officiellt.