JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tufft ta betalt för mobiler

Trots att mobiltillverkarna säljer allt fler mobiltelefoner minskar deras intäkter. Snittintäkten per mobil har gått ner för Nokia, Motorola och LG under årets första kvartal. Sony Ericsson presenterar sina siffror i morgon.
Nokia levererade 91 miljoner telefoner under första kvartalet, en ökning med 21 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Ändå minskade vinsten med 7 procent, till 1,27 miljarder euro.

Orsaken är att en allt högre andel av Nokias försäljning kommer från billiga telefoner med låga marginaler. Snittpriset på en Nokiamobil var 89 euro under kvartalet, ner från 103 euro i fjol.

Ändå sa Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo att han var "uppmuntrad" av resultatet.

- Vår vinst var stark, om man bortser från engångsposter så ökade vi marginalerna jämfört med kvartalet innan, säger han till tidningen Wall Street Journal.

En klen tröst för Nokia är att Motorola har det ännu värre. För den amerikanska marknadstvåan minskar både volymer och snittintäkt. Årets första kvartal gav därför en förlust på 180 miljoner dollar, jämfört med en vinst på 690 miljoner i fjol. Antalet sålda mobiler stannade på 45,4 miljoner under kvartalet, ner från 65 miljoner kvartalet innan. Motorola har nu vinstvarnat tre kvartal i rad, man har varslat 3 500 personer om uppsägning och aktien har fallit med 13 procent sedan årsskiftet.

Motorolachefen Ed Zander byter nu strategi.

- Fokus under andra halvåret i fjol var marknadsandel till varje pris. Det var ett stort misstag, som jag tror att vi nu har åtgärdat, säger han till Wall Street Journal.

För koreanska LG är mobiltelefonerna dock en ljuspunkt i ett annars tufft läge. Tack vare de nya modellerna Chocolate och Shine ökade LG sina volymer från 14,1 till 15,8 miljoner mobiler under kvartalet. Vinstmarginalen var 4,7 procent, betydligt bättre än motsvarande kvartal i fjol som gick med förlust.

Totalt gick det dock tvärtom för LG, man vände fjolårets första vinstgivande kvartal till förlust i år, på 132 miljoner dollar, trots ökad försäljning. Det stora problemet är prispress på plasma-tv och LCD-tv.

I morgon, fredag 20 april, presenterar Sony Ericsson siffrorna för sin försäljning under årets första kvartal.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)