Man kan annars lätt förledas att tro att den asiatiska upplagan av Productronica skulle kannibalisera på den tyska upplagan men så är inte fallet enligt Thomas Rehbein.
– Den fungerar som en aptitretare för asiaterna. Ta Siemens till exempel. De har en monter på kanske 120 kvadratmeter i Asien men hela 1000 kvadratmeter i München.
För att hålla ställningarna införde mässan en sektion om nano- och mikroteknik för två år sedan. Nya sektioner denna gång är tryckt elektronik, grön elektronik och solceller.
Dessutom anordnas ett antal seminarier och paneldebatter för att ytterligare stärka attraktionskraften.
I år spår mässledningen att 41 procent av besökarna och 28 procent av utställarna kommer från utlandet. Båda siffrorna ökar sakta.
Productronica pågår i fyra dagar med start den 13 november och arrangörerna hoppas på över 44 000 besök. Det är något mer än när det senast begav sig för två år sedan. I siffran ingår inte utställare eller monterbyggare men å andra sidan så räknas man som besökare flera gånger om man stannar mer än en dag.
I snitt spenderar besökarna 1,2 dagar på mässan. För ett antal år sedan låg siffran på 1,6 dagar men i takt med att antalet utländska besökare ökat har besökstiden sjunkit.
År 2005 ställde elva svenska företag ut och mässan registrerade 674 besök av svenskar.
I skrivande stund har en handfull svenska företag bokat monter, det är bland annat Mydata, J-Kem och Optilla Instruments