|
|
|
|
|
Besökarna i denna monter är så många gymnasieelever och studenter som möjligt. För ska den svenska elektronikbranschen ha en framtid så måste nyrekryteringen bli bättre än idag, när högskolornas elektronik- och datalinjer har alldeles för många tomma platser och där det knappt finns någon industriledare som inte oroar sig för kompetensförsörjningen på sikt.
I samarbete med KTH kontaktar vi därför inför mässan alla relevanta gymnasieskolor i Mälardalen. En lång rad lärare ska uppvaktas – allt för att ge så många ungdomar som möjligt chansen till kontakt med elektronikbranschen. Totalt finns ett tusental ungdomar i målgruppen.
Naturlig startpunkt på mässan
Men Showcase Sweden är mer än ett långsiktigt rekryteringsforum. Montern blir också en naturlig startpunkt för alla nyfikna besökare – inte minst de som inte kan den svenska elektronikbranschen på sina fem fingrar. Historiskt har industrins produkter och tillämpningar fört en undanskymd roll på såväl Stockholms som Göteborgs elektronikmässor – det vill vi också ändra på. Förhoppningsvis ska det bidra till att mässan blir mer intressant för fler besökare.
Detta är veterligen första gången som den svenska elektronikindustrin under gemensam flagg satsar på en så målmedveten kampanj för att säkra återväxten. Faller det väl ut blir Showcase Sweden ett återkommande fenomen på svenska elektronikmässor. Då kanske med ännu fler företag, högskolor och andra aktörer som deltagare.
Värt att nämna är att Showcase Sweden är mässans troligen mest miljövänliga monter, helt koldioxidneutral. All belysning görs med lysdioder, och för den lilla energi som går åt att driva dem har Elektroniktidningen köpt utsläppsrättigheter.
Vill du veta mer om Showcase Sweden? Ring eller maila Adam Edström eller
Anna Wennberg, 0734-17 13 13 respektive 0734-17 13 11, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. respektive Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..