Efterfrågan på dyrare mobiltelefoner minskar och komponentbrist har stört produktionen av medeldyra mobiler. Det påverkar försäljningen negativt för Sony Ericsson under första kvartalet i år. Strategin att bredda utbudet mot mer lågprisbetonade produkter står fast.
Sony Ericsson tror nu att företaget under första kvartalet i år kommer att sälja 22 miljoner mobiltelefoner med ett snittpris på 120 euro. Det är lägre än i fjol, och samtidigt har FoU-kostnadernas andel av försäljningen ökat. Konsekvensen blir att vinsten inte når upp till förväntningarna, säger företaget idag i ett pressmeddelande.
Det är framför allt på paradmarknaden Europa där efterfrågan på de mer avancerade modellerna sviktar. Att därtill komponentbrist drabbat vissa telefoner i mellanprisskiktet har förstås inte hjälpt.
- Vårt mål att bli en av de tre största spelarna till 2011 står kvar, säger vd Dick Komiyama.
- Vi tänker i år lansera femton nya telefoner och introducera en Windows Mobile-platform. Vi förväntar oss att se de första positiva effekterna av dessa lanseringar under andra halvåret i år, säger han.
Det slutgiltiga kvartalsresultatet presenteras den 23 april.