JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Nokia säger att företagets marknadsandel kommer att gå ner under 40 procent under tredje kvartalet, eftersom man vägrar följa konkurrenternas prissänkningar. Samtidigt rapporteras att 600 personer får gå från Sony Ericsson i Sverige.
Den hårda prispressen på mobiltelefoner, i synnerhet i Asien, slår nu mot Nokia. I fredags meddelade bolaget att man inte räknar med att under tredje kvartalet behålla den marknadsandel på 40 procent som företaget nådde under andra kvartalet. Huvudskälet är att man inte tänker möta priskriget med egna låga priser, utan i stället sätter sitt hopp till nylanserade modeller som kan säljas till högre priser.

Nokia menar att problemet är temporärt. På helåret räknar företaget med att kunna öka sina marknadsandelar jämfört med fjolåret, och man står fast vid sin tidigare  prognos för världsmarknaden på en 10-procentig ökning i antal sålda mobiler, till 1,25 miljarder enheter.

Analytikern Richard Windsor på Nomura Securities stöder Nokias resonemang.

- Vi tror att huvuddelen av prispressen kommer från mindre mobiltillverkare i Asien som aggressivt försöker ta marknadsandelar i Kina, Indien och Afrika. De kompenserar för dålig kvalitet genom att sälja sina telefoner till mycket låga priser. Och vi tror att det kostar dem mycket pengar. Marknaden är snart i balans igen, men det kan ta ett kvartal eller så innan det syns i Nokias rapporter, säger han till nyhetsbrevet Unstrung.

Samtidigt rapporterar tidningen Veckans Affärer om att Sony Ericsson tänker sparka 600 personer i Sverige. Det skulle i så fall vara ett förtydligande av hur företaget tänkt genomföra de nedskärningar på 2 000 personer som man offentliggjorde i somras i samband med bokslutet för det andra kvartalet som visade att vinsten i princip var utraderad. Sony Ericsson har totalt 11 900 anställda, varav 5 500 i Sverige, uppdelat på Lund och Kista. 
MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus