Intel och Microsoft har gjort det med Inside och Windows. Nu gör mobilbranschen samma sak - sätter ett klistermärke på bärbara datorer som indikerar att den är kapabel till mobilt bredband.
Märket kallas Mobile Broadband Service Mark och backas upp av en massiv global reklamkampanj, värd nära 7 miljarder kronor. Mobilbolagens samarbetsorganisation GSMA som koordinerar satsningen räknar med lagom till jul ha fått ut märket på hundratusentals bärbara datorer. Marknaden för mobilt bredband väntas de närmaste fem åren uppgå till totalt 350 miljarder kronor.
- Med märket får kunderna en försäkring om att produkten de köper alltid kommer att kunna anslutas, varhelst mobilt bredband finns tillgängligt, säger GSMAs marknadschef Michael O'Hara i ett pressmeddelande.
Bakom satsningen står operatörerna Teliasonera, 3, Orange, Telefonica, Telecom Italia, T-Mobile och Vodafone. Pc-företagen Asus, Dell, Lenovo, Toshiba och Microsoft samt mobilkretsdominanterna Qualcomm och Ericsson. Även konsultföretagen ECS och Gemalto är med från början.
- Med det här initiativet skapas ett "dream team" i industrin som hjälper konsumenter jorden runt att hitta rätt produkter för verkligt mobilt bredband, kommenterar Torbjörn Possne, Ericssons försäljningschef, i samma pressmeddelande.
Noterbart är att Huawei, dominant inom externa modem - "donglar" - för mobilt bredband, saknas i uppställningen, liksom Telenor som ju satsat mycket på tekniken. Men GSMA håller dörren öppen för fler deltagare. Bara de produkter som innehåller teknik från de deltagande företagen får rätt att använda märket.
I nästa steg har GSMA ambitionen att koppla upp fler typer av produkter med mobilt bredband och då förse även dem med klistermärket. Kameror, MP3-spelare, kylskåp, bilar och set-topboxar står på önskelistan. Tanken är att märket ska leva vidare genom teknikövergångarna från HSPA till HSPA Evolved och därefter LTE.
Enligt GSMA finns idag över 55 miljoner abonnenter på mobilt bredband i 91 länder. Tillväxten anges till 4 miljoner abonnenter i månaden.