JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 20 januari 2020 VECKA 04
Sexton globala företag - operatörer, pc-tillverkare och halvledarbolag - har gått samman för att marknadsföra mobilt bredband med HSPA och LTE. Första vapnet är ett klistermärke.

Intel och Microsoft har gjort det med Inside och Windows. Nu gör mobilbranschen samma sak - sätter ett klistermärke på bärbara datorer som indikerar att den är kapabel till mobilt bredband.

Märket kallas Mobile Broadband Service Mark och backas upp av en massiv global reklamkampanj, värd nära 7 miljarder kronor. Mobilbolagens samarbetsorganisation GSMA som koordinerar satsningen räknar med lagom till jul ha fått ut märket på hundratusentals bärbara datorer. Marknaden för mobilt bredband väntas de närmaste fem åren uppgå till totalt 350 miljarder kronor.

- Med märket får kunderna en försäkring om att produkten de köper alltid kommer att kunna anslutas, varhelst mobilt bredband finns tillgängligt, säger GSMAs marknadschef Michael O'Hara i ett pressmeddelande.

Bakom satsningen står operatörerna Teliasonera, 3, Orange, Telefonica, Telecom Italia, T-Mobile och Vodafone. Pc-företagen Asus, Dell, Lenovo, Toshiba och Microsoft samt mobilkretsdominanterna Qualcomm och Ericsson. Även konsultföretagen ECS och Gemalto är med från början.

- Med det här initiativet skapas ett "dream team" i industrin som hjälper konsumenter jorden runt att hitta rätt produkter för verkligt mobilt bredband, kommenterar Torbjörn Possne, Ericssons försäljningschef, i samma pressmeddelande.

Noterbart är att Huawei, dominant inom externa modem - "donglar" - för mobilt bredband, saknas i uppställningen, liksom Telenor som ju satsat mycket på tekniken. Men GSMA håller dörren öppen för fler deltagare. Bara de produkter som innehåller teknik från de deltagande företagen får rätt att använda märket.

I nästa steg har GSMA ambitionen att koppla upp fler typer av produkter med mobilt bredband och då förse även dem med klistermärket. Kameror, MP3-spelare, kylskåp, bilar och set-topboxar står på önskelistan. Tanken är att märket ska leva vidare genom teknikövergångarna från HSPA till HSPA Evolved och därefter LTE.

Enligt GSMA finns idag över 55 miljoner abonnenter på mobilt bredband i 91 länder. Tillväxten anges till 4 miljoner abonnenter i månaden.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)